Avstängda brandmännen får sin lön
I snart två år har en tvist pågått mellan Norra Jämtlands räddningstjänstförbund och Brandmännens riksförbund. Strax innan ärendet skulle avgöras i domstolen begärdes förlikning, till brandmännens fördel, vilka fick igenom alla sina krav.
– Många ville att saken skulle upp i domstol eftersom det var ett principviktigt mål, säger Morgan Olsson. Det har följts med intresse av räddningstjänsten i Sverige.
Relaterat
BRF:s ordförande Melker Kjellgren och brandförman Jan-Erik Löfvenberg tycker att mycket tid har spillts i onödan: – Det hade varit ännu bättre om de hade lyssnat på oss redan från början. Det här kostade ju en hel del för förbundet, som hade gått att använda till något bättre.
Fakta
Fakta om överenskommelsen
Norra Jämtlands Räddningstjänstförbund betalar retroaktiv lön för hela tiden till tio avstängda brandmän.
För två av brandmännen inleder NJR utredning om möjlighet till andra arbetsuppgifter.
NJR fastställer ett nytt fysiskt reglemente som är utformat på ett tydligt sätt och möjliggör en rättsäker tillämpning av reglementet i enskilda fall.
Vardera parten betalar sin egen rättegångskostnad.
För snart två år sedan avstängdes flera deltidsbrandmän från sin tjänstgöring och deras lön drogs in. Orsaken var att de inte klarade de fysiska testen, enligt Norra Jämtlands räddningstjänstförbunds tolkning. Brandmännens riksförbund hade en annan tolkning och bestred förfarandet. BRF ansåg att avstängningen skett på felaktiga grunder och tvisten gick så småningom vidare till Arbetsdomstolen.
– Vad har egentligen hänt i den här frågan? undrar en deltidsbrandman i Strömsund.
På LT:s fråga berättar Räddningstjänstförbundets chef, Morgan Olsson, att man nått en överenskommelse för några månader sedan:
– Ja, vi nådde en förlikning. Många ville att saken skulle upp i domstolen, eftersom det var ett principviktigt mål. Det har följts med intresse av räddningstjänsten i Sverige, det ska vi inte sticka under stol med.
Melker Kjellgren, ordförande i BRF, bekräftar att man kommit överens, och tillägger att det var arbetsgivaren som begärde förlikning, alldeles innan ärendet skulle upp i domstolen:
– Jag tolkar det som att de insåg att de riskerade förlora tvisten. Nu fick vi igenom våra krav, och det var bra, men det hade varit ännu bättre om de lyssnat på oss från början. Det kostade ju en hel del för förbundet, som hade gått använda till något bättre.
Morgan Olsson är av uppfattningen att förlikning har begärts av båda parter, och håller inte med om att det blev onödigt dyrt:
– Om BRF inte ville ha förlikning så hade de ju drivit det vidare. Arbetsdomstolen var inte heller så angelägen om att ta upp målet, utan tryckte på om att vi borde uppnå förlikning. Det blev lönekostnaderna förstås, men inga skadestånd.
Jan-Erik Löfvenberg är brandförman i Strömsund. Han tycker det är bra att saken nått sitt slut, för det har skapat problem när flera av deltidsbrandmännen varit avstängda, och man måste hitta vikarier:
– Värst drabbade har kårerna i Hoting och Hammerdal varit, och i Gäddede är det väldigt svårt att rekrytera folk, även om det gäller ordinarie tjänster som deltidsbrandmän.
Strömsunds kommuns representant i förbundet, Göran Espmark (c), fick information om förlikningen vid senaste direktionsmötet, men har inte själv varit inblandad i tvisten och kan inte uttala sig om ifall det inneburit onödiga kostnader:
– Jag är inte helt insatt i frågan. Men man måste ju ställa krav på brandmännen, för det får inte vara två sorters brandman. Jag förlitar mig på att Morgan Olsson och Pär Jönsson har drivit frågan på bästa sätt.





























Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 aug 2010 09:40 Evert (Ej registrerad)
Feghet hos Göran Espmark visar stöd brandmän har hos honom!
Det handlar inte om två sorters brandmän...de som skiljs från tjänsten av hälsoskäl bör ha rimliga vilkor!
Man behandlar inte människor som gamla bildäck och det bör också
Morgan Olofsson förstå...
Skrivet 4 aug 2010 17:17 Trött (Ej registrerad)
Om man inte klara de uppstlälda fys kraven ska man inte jobba kvar. Att försöka tolka om de fyskrav som finns på papper bara för att få jobba vidare är ett bevis på att något är fel!
Jag vill att de som kommer till mig om det är nöd ska klara de fyskrav som gäller för en brandman!
Skrivet 4 aug 2010 17:22 Capo di tutti (Ej registrerad)
Brandmän behandlas fortfarande som 2:a sorterting tjänsteman av de flesta kommuner. Likartade yrken som Polis och militär kan utöva fysisk träning på betald tjänstetid, så icke en deltidsbrandman. Vad jag vet har ingen av nämnda yrken förlorat sitt jobb på grund av dålig fysik.
Dags för BRF att sätta ned foten.
Morgan Olsson agerar som tjänsteman och skall bestrida alla kostnader,jag tror inte att han har en personlig uppfattning som skiljer sig från brandmännen.
Skrivet 4 aug 2010 17:38 Frågande (Ej registrerad)
Inte vill jag att minan skattepengar ska gå till brandmän som inte klarar de fyskrav som är satta och som sedan försöker tolka om reglerna. Hur skulle det vara om man tränade lite!
Skrivet 4 aug 2010 18:42 Håkan Olofsson (Ej registrerad)
Det ska sägas att det inte alltid är lätt att vara arbetsgivare.
Arbetsgivaren måste dock följa sin egen fyspolicy.
Vid misslyckad fystest ska kedjan med tränings och kostråd följas.
Detta kommer brandfacket att bevaka noga i framtiden.
Förbundet är underfinansierat och det saknas pengar för att upprätta en hållbar investeringsplan för fordon och material.
Det är mycket olyckligt i detta läge att dra på sig onödiga kostnader.
Det är viktigt att arbetsgivaren och brandmännen inte ser på varandra som motståndare.
Vi finns till för invånarna och skattepengarna ska användas till rätt saker.
Det viktigaste just nu är att hindra pågående försämringar i länets räddningstjänst.
Skrivet 4 aug 2010 19:41 Capo di tutti (Ej registrerad)
Deltidsbrandmannens främsta tillgång är faktiskt både den civila utbildningen och hur man använder sin hjärna, och ytterst sällan den fysiska förmågan eller styrka. Punkt slut
Skrivet 4 aug 2010 22:35 Brandman från södra sverige (Ej registrerad)
Till Capo di tutti. Jag hoppas du inte är en deltidsbrandman med den inställningen! Jag håller med så långt att det är viktigt med med det man har i huvudet och vad man har för andra kunskaper men att säga något så dumt att fysiken inte har en avgörande roll hur en nödställd får snabb och nödvändig hjälp är riktigt illa.
Jag jobbar som brandman och att springa i trappor med tung utrustning, simma i vatten ibland med issörja, rökdyka, bära bårar i skog och mark eller bara att använda klippverktygen vid trafikolyckor är riktigt tungt och jobbigt. Visst kanske alla klarar av det men det ska gå så fort som möjligt och det är här fysiken är viktig. Ligger du i iskallt vatten, är i ett rökfyllt hus, sitter fastklämd i en bil så är det i slutändan minuter och sekunder som räknas.
Jag vet att här kommer en del säga att det tar ändå så lång tid för deltiden att komma på plats men då är det ju bara ännu viktigare att du kan ta in sekunder och minuter när du är framme!