”De fyras gäng” knäckte mig
31 maj lämnar Ragundas socialdemokratiska kommunalråd Elisabet Yngström, 61, Stugun, jobbet. Nu tar hon bladet från munnen:
– Jag slutar av precis samma skäl som Åke Ljusberg!
Relaterat
– De fyra kommunpolitiker som fick Åke att lämna kommunen har plockat entusiasmen även av mig.
– Därför lägger jag av. Egentligen hade jag läge att sluta redan när det var som allra värst turbulent kring mig i samband med att förre kommundirektören Anders Andersson lämnade oss.
– Om jag hade stuckit då hade jag varit en förlorare, men det är jag inte nu. Jag har njutit av politiken sedan jag började som 19-åring, och egentligen ville jag inte sluta.
– Jag har haft ett mycket stort antal politiska motståndare som Karl Pettersson, (M), Lars Bergvall, (C), Kjell Högström, (V), Erik Björklund, (M), och Stina Eliasson, (C), folk som var ideologiskt starka, folk som man ändå kunde enas med och hitta strategier tillsammans med.
– Med kvartetten Eija Dibba, Sara Lindström, båda vänsterpartister, och den borgerliga alliansens Stefan Nilsson och nu senast Bo Bergström är sånt omöjligt.
– Att hela tiden ifrågasättas, inte minst som person, är påfrestande.
– Att inför fullmäktige bli kallad Knutbykärring är hemskt, och jag frågar mig var deras gränser går.
– Jag fattar inte hur man kan behandla en medmänniska så som de offentligt behandlat mig.
– De bara mal ju i det förflutna och är under möte efter möte ofta rentav oförskämda.
Elisabet Yngström har inför fullmäktige anklagats för att vara outbildad.
– Det är inte sant. Jag är utbildad barnskötare, men jag är demokratiskt vald och har förhoppningsvis lärt mig det politiska livet.
Min efterträdare Terese Bengard är politiskt oerfaren, men hennes styrka är att hon som kommunal tjänsteman kan det kommunala livet.
– Om det skulle bli så att hon utses till ”de fyras” nästa offer hoppas jag att hon orkar stå emot.
– Det är tuffa bataljer som kan vänta.
Elisabet Yngström säger sig vara reserverad inför att berätta om sin syn på de fyra politikerna i tidningen:
– Folk kan ju tro att man hittar på eftersom jag själv knappt kan tro att det är sant.
Hon gör klart att hon har dåligt samvete inför Åke Ljusberg för att hon gav honom jobbet:
– Jag förstår varför han stuckit, och jag vet varför jag sticker. Jag var så naiv att jag trodde att de fyra skulle ändra sig. Ljusberg var optimistisk om en ändring, men så blev det inte.
– Tvärtom.































Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 mar 2010 08:39 suck (Ej registrerad)
Du har helt rätt i Elisabet att man inte tror/vill tro att det är sant att det förekommer personliga angrepp i en kommunal organisation. Men tyvärr är det så jargongen är i Ragundapolitiken - förnedra - förgöra.
En vädjan till er som kliver av/klivit av era uppdrag/tjänster med anledning av såna här trakasserier: anmäl detta till arbetsmiljöverket för det är människor kvar i organisationen som av olika anledningar inte kan eller vill sluta men likväl blir utsatta.
Skrivet 12 mar 2010 08:40 Tack till De fyras gäng (Ej registrerad)
Alla som hängt med och har koll på vad som hänt i kommunen vet att det som Dibba, Lindström, Bergström och Nilsson gjort, är att granska och framföra en rättmätig kritik mot Yngström och Co, och det har de gjort förbaskat bra. Det går säga mycket om Ragunda, men i allt elände måste det erkännas att den har en mycket aktiv opposition i toppklass och det är iallafall jag tacksam för!
Skrivet 12 mar 2010 09:15 sara lindström (Ej registrerad)
Jag har på KF beskrivit problemet med harmonikullturer. Att människor med avvikande åsikt upplevs som ett hot mot gruppen, det uppstår en sorts "knutbyanda". Har aldrig sagt knutbykärring, det är nog Yngströms egen efterkonstruktion. Min analys om hur människor med avvikande åsikter upplevs som hotfulla och att det blir svårt att kritisera i slutna system tycker jag fortfarande stämmer. Vi beskrivs som att vi i huvudsak vill förstöra harmonin, inte att vi vill förändra. Tycker förövrigt att det är bra med ett rött styre i kommunen, men att socialdemokraterna hamnat för långt till höger och använder härskarmetoder. Orsaken till turbulensen har nog andra anledningar än det som anges här. Andersson slutade ju för att Yngströms innesrta krets hade bestämmst att de "skulle städa trappan uppifrån", det var väl där nånstans det började synliggöras utåt hur det funkade med den politiska ledningen.
Skrivet 12 mar 2010 09:28 Enoksson (Ej registrerad)
Tvångsförvaltning eller att grannkommunerna delar upp Ragunda är nog enda utvägen. Det senare alternativet är kanske ogenomförbart. De normalt fungerande kommunerna vill nog inte dra på en massa elände och en hop förvildade politiker, som inte inser den krassa verkligheten som de lever i.
Skrivet 12 mar 2010 09:32 A (Ej registrerad)
Till "Tack till de fyras gäng"
Hur tänker du nu??
Om våran nuvarande regering hade varit utsatt för samma på hopp av oppositionen som politikerna i Ragunda har varit av De fyra gäng hur tror du att det skulle se ut i Sverige då??
Jag vet inte om jag kan hålla med om att det har varit en "aktiv" opposition. Jo möjligen har de varit aktiv med att leta efter skit och hitta anklagelser mot Yngström & Co.
Tror att du behöver läsa på lite mer hur en opposition skall vara innan du utrycker dig att det är "toppklass"
Skrivet 12 mar 2010 11:04 Magnus (Ej registrerad)
Härligt, som en dator som måste startas om efter ha stått på för länge. En stund av mörker å stillhet sedan börjas det starta igen å ny fräsch kraft kommer fram. Jag ser fram emot att se vart detta tar vägen. Framåt är då säkert för viljan att göra något bättre bland invånarna verkar ha väckts av detta tumult. Nya tider ligger framför oss och Ragunda ligger i framkant i förändringen. Så vart ska vi Ragundabor styra detta skepp? Hur vill vi bo och leva i framtiden? Tider nu för att staka ut en ny riktning, för det gamla skeppet verkar ha kört in i ett isberg.
Skrivet 12 mar 2010 12:08 Tack till Sara och de övriga i De fyras gäng! (Ej registrerad)
Till sign. A
Det går väl inte jämföra den nuvarande regeringen, som sköter landets finanser och har tagit oss genom den ekonomiska krisen på ett galant sätt, med det styre som finns i Ragunda. I så fall skulle ju inte Ragunda alltid ligga på bottennoteringar utan i topp bland landets kommuner. Har vi inte landets högsta skatt? Vet inte om det ska räknas till topp eller bottennotering, avgör själva.
Det här som Sara Lindström säger om "Knutbyanda" här håller jag med om. Om det nu kan räknas till kategorin anklagelser, när det begärs en djupare granskning angående fallet med den flicka som for illa, då vet jag inte! Skit att gräva i har Yngström och Co levererat med råge!
Skrivet 12 mar 2010 12:20 J Jönsson (Ej registrerad)
Verkar som hela Ragunda både politiskt och bland kreti och pleti uppdelas mellan "VI OCH DOM". Spela roll om problemet är Yngström och Co eller "de fyras gäng". Jäkla lekskola är vad det är hur som helst. Jag tar inte ställning för eller emot någon gruppering, ser bara fakta. Oppsoitionen är inte aktiv på "konstruktivt sätt" utan hänger sig till smutskastning och taskspel. Yngström och Co är kanske lite finare i sin taktik, men nappar gärna på betet som de andra lägger ut.
Hur skulle det vara att framföra kritiken konstruktivt och samarbeta fram en lösning, det här handlar inte om personer utan om kommunens framtid. Så glöm allt groll och ta varandra i hand och arbeta tillsammans mot gemensamma mål. Kan ni inte det så begär kommunen i KK och byt ut varenda människa i ledande roll
Skrivet 12 mar 2010 14:39 Stretmyran (Ej registrerad)
Nä men Elisabeth..... stackare.. "de fyras gäng".....
Suck och ack och noll poäng!
Skrivet 12 mar 2010 14:48 dizzan (Ej registrerad)
Ja men herregud varför tror ni att Åke Ljusberg slutar och känner sig motarbetad det är väl av samma anledning som Yngström och skrämmande att fyra kan ställa till ett sånt elände dessa borde titta sig i spegeln och fundera om.
Skrivet 12 mar 2010 15:03 Bort med ogräset fram med gräsrötterna :-) (Ej registrerad)
Alliansen mot Ragunda... är ett mer passande namn.
Nilsson & co har inte bidragit utveckling, i Nilssons meritlista finns bara avveckling...
Snart har gnällspikarna avvecklat Ragunda!
Upp till bevis! Visa på en positiv sak som ni har bidragit till om ni kan eller knip igen.....!
Skrivet 12 mar 2010 15:15 TT (Ej registrerad)
Jag bor i Bräcke kommun och har länge hoppats på en sammanslagning av de två kommunerna! Men inte längre. Hoppas verkligen att det aldrig kommer ske!
Turbulens inom kommunen!!! jaaa det kan man kalla det!
Men allvarligt gott folk! har ni aldrig sett en politiker debatt på tv:n? inte tusan står dom och klappar varandra på axlarna och håller med varandra? Ja alla vill det bästa för kommunen, men har olika väg att gå! och då blir det diskussioner, starka viljor som vill fram! Det är så politik fungerar!
Sluta var så förbannat mesiga, det e väl det som är felet! Meshögar som inte kan stå på sig och måste springa till tidningen och lipa ut! Byt jobb om du inte klarar av att bli granskad eller ifrågasatt!
Skrivet 12 mar 2010 17:23 bara nåt konstigt (Ej registrerad)
bra sagt TT
Inte ett enda förslag som opp kommit med har gått igenom.
Det är hennes egen väg och hennes ider som lettoss hit
Nu är det de fyras gäng som rår för allt
och nu duger det att visa sig i tidningarna.
Men lägg märke till att centern är tyst!
Dom har åxå del i byken men det vill dom inte låtsas om när det snart är
val
Skrivet 12 mar 2010 19:37 HG (Ej registrerad)
Kul att de som försvarar oppositionen inte nämner att alla tjänstemannachefer flyr kommunen pga just oppositionen!
Tur att man bor i Östersund, skicka Ragunda till Västernorrland!
Skrivet 12 mar 2010 21:41 Ingemar (Ej registrerad)
Släpp fram de som vill göra nått kreativt och bra för kommunen än att låta "de fyra"sitta och bara klaga och jobba destuktivt.
Skrivet 12 mar 2010 23:12 Lämplighetsintyg för att bli folkvald (Ej registrerad)
Till Salu
Kommun snart bankrutt, relativt glesbygd och negativ befolkningstrend.
Intressenter är välkomna på "Roast på kommunhuset". För att se hur vi jobbar.
"De fyras gäng"
PS. "Roast är en form av komik som går ut på att en talare skämtar på en annan, närvarande, persons bekostnad. En roast kan innehålla både grova förolämpningar och hyllningar."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Roast DS.
Skrivet 14 mar 2010 08:03 Arne (Ej registrerad)
Bara 61.000:- i månaden.Snyft.
Skrivet 14 mar 2010 08:07 Arne (Ej registrerad)
"Hur ska ni kunna flotta timmer som inte ens kan hålla sams om en allmänning"
Citat ur bygdespelet "Moster i krog"
Skrivet 14 mar 2010 13:59 Riktigt glad att inte vara sosse! (Ej registrerad)
Det är inget nytt att man inom S vill tysta och kväva allt som räknas som kritik. Om den sedan kommer från de egna eller utifrån spelar ingen roll, här gäller det att rätta in sig i ledet, blunda och tiga tills det lugnt ner sig! Om man nu som oppositionen är negativ till något, är man ju positiv till motsatsen! När AfR och V var negativa till nedläggning av Borgvattnets skola, var man ju positiv till att behålla den och man kämpade för bygden. S var positiv till nedläggning, något som är negativt för bygden. AfR och V var negativa till hanteringen av fallet med flickan som for illa då kommunens sociala skyddsnät havererat, en hantering som knappast var positiv för flickan. AfR och V har under den senaste tiden fått mycket kritik just för att lägga sig i, men när något sköts så illa som i vår kommun, ska då ingen reagera? Demokratiska spelregler måste alltid bevakas och särskilt i Ragunda där sossarna ser sig som det enda godkända och det just därför blir så inskränkt och lågt i tak.
Skrivet 15 mar 2010 12:08 Palmquist (Ej registrerad)
Angående det negativa som händer i Ragunda kommun. Det är lätt att sitta i opposition. Man kan då kritisera alla förslag, leta fel och vara kritisk. Det är bra att vara kritisk om det görs på rätt sätt. Om jag tycker att något är fel så får jag säga det men jag tycker då att jag som kritiker då också måste ha en tänkbar lösning på hur vi kan göra i stället och jobba för det för att nå det gemensamma målet som vi alla har, nämligen ett bättre och attraktivare Ragunda. Måste också vara lite ödmjuk inför alla dessa kreativa människor som finns i kommunen, för att nämna några Karl Göran Söder och Gun Marie Persson, ideella föreningar och grupper. Deras entusiasm och engagemang motarbetas om kommunen hamnar i dålig dager. Konstruktiv kritik är aldrig fel om den just är konstruktiv. Ser fram emot val 2010.
Skrivet 16 mar 2010 09:39 Stretmyran (Ej registrerad)
Sucks inlägg visar att hon/inte fattat han/hon heller.
Att vara politiker är inte ett arbete!
Det är meningen att det ska diskuteras (käbblas?) i politiken.
Tonen i den politiska debatten har inte med arbetsmiljö att göra.