Skoterfolket går till attack mot landshövdingen
Relaterat
Som LT skrev i går står skotrar och terrängfordon i centrum för en rad föreslagna åtgärder från landshövdingen. Länsstyrelsens fjälldelegation står också bakom skrivelsen.
– Alla som kör snöskotrar dras in i något som handlar om att några få inte visar hänsyn, säger Janne Sund som är ordförande i Östersunds skoterklubb.
– Snöskoterfolket vänder sig mot att man hela tiden är ute efter hela snöskoterflottan bara för att några inte sköter sig.
– En skärpning av regelverket och ännu mer inskränkningar slår mot alla.
Som ett led i att lyfta terrängkörningsproblem i fjällvärden högre upp på den politiska dagordningen har landshövdingen bjudit in miljöminister Andreas Carlgren för att studera påverkan i fjällvärlden.
Landshövdingens bedömning är att regelverket måste förnyas och en rad åtgärder genomföras i spåren av att den motoriserade fritiden i fjällen har ökat stort.
En del handlar om att användningen av trimpipor och särskilt motorstarka fordon inom känsliga områden bör utredas, för att om möjligt begränsas.
I inbjudan talas också om markskador på kalfjället, störningar, irritation över höga ljudnivåer och bristande hänsyn.
– Hittar Britt Bohlin några skador efter snöskotrar i fjällen, framförallt i sommar, gör hon det bra. Ingen annan har lyckats med det.
– Den i särklass störst växande turistgrenen på vinterturismen är snöskoter. Landshövdingen ska kanske istället jobba för företagsamheten och utvecklingen i länet istället för att motverka den, säger Janne Sund.
– Självklart har vi en teknisk frammarsch även på snöskotrar och i och för sig brukar vi säga att det innebär ett litet problem genom att farten ökar. Men det är en oerhört liten del som förser sina skotrar med trimpipor.
I skrivelsen till miljöministern hänvisas till irritation på grund av bristande hänsyn och höga ljudnivåer hur ser ni på det egentligen?
– Vi skoterfolk är minst lika irriterade på det men återigen: det handlar om några enstaka personer som tycker det är kul att skotern lever om väldigt mycket. Den typen finns inom alla motorburna sysselsättningar, säger Janne Sund som också är generalsekreterare i Sveriges Snöskoteråkares Centralorganisation.






























Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 mar 2009 00:43 Skum (Ej registrerad)
1975 - 76 eller något liknande blev fjällen begränsade som snöskoter område, till exenpel Skalfjället, undrar var de positiva effekterna finns?
De negativa är självklara är färre åkare = de som finns / rör sig där är helt utan uppsikt, dvs om bara "naturbevakare och renskötare åker där lagligt, vem ser då ett rovdjur som tagits bort? Buller, ja tillåt bara standard utrustade skotrar, utsläpp, tendensen är att fler och fler köper 4-takt eller moderna 2-takt med effektiv insprutning. Om fjällen är så ömtåliga ta bort naturbevakare, renskötare och fjällräddning - eller släpp dem igen
Svar:
Ja du har en poäng, vilka skador åkningen orsakar hänger verkligen ihop med vilket yrke och etnictet man har. Tänk om skomakarna fick köra skoter överallt vilka skadorn det skulle bli på naturen. Hu hemska tanke
Skrivet 20 mar 2009 06:25 Bort me skotran (Ej registrerad)
Några få som inte sköter sig? Jag har aldrig sett en skoter som kör i lämplig hastighet. Jag har aldrig hört en skoter som låter mindre än en långtradare. Men om man vänder på det då; ska några "få" skoteråkare få terrorisera ett helt län? Tillåt endast skotrar på inhägnat privat område.
Svar:
Vad är "lämplig" hastighet för dig? På snöskoter gäller max 70km/g om inget annat har uppgivits. Att endast tillåta på privat mark kommer aldrig att funka.
Skrivet 20 mar 2009 07:13 Väl stora problemen först (Ej registrerad)
Förbjud trimpipor och högkammattor och sätt högsta gräns för ljudnivån. Då är det inget nöje för idioterna bakom buskörningarna. Skadorna i fjällen får nog Britt Bohlin gå till rennäringen för att komma till rätta med. Sonfjället beskrivs i nationalparksbeskrivningen som ett fjäll med svällande lavmattor. Parken avsattes också för att bevaras i sitt ursprungliga skick och i propositionen från 1909 sägs att fjället lämpar sig väl "synnerligast eftersom lapparne med sina renar ännu icke torde ha utbredt sig dit". 1967 blev det fritt fram för renbete och kronans mark intill parken tilläts användas för renbete och skillningsanläggning. Efter framfart med renbete, MC, fyrhjulingar, helikoptrar mm så finns inga lavmattor kvar i fjället. Nationalparken kan man lika gärna ta bort. Dit kan Du ta med miljöministern Britt och se på markskador där det råder skoterförbud året runt!
Skrivet 20 mar 2009 07:14 olle pettersson (Ej registrerad)
Skoteråkning är en sund och trevlig hobby för alla typer av människor. Påverkan på naturen är försumbar. Rötägg finns överallt men nu menar man alltså att dom ska få förstöra på regeringsnivå för oss andra? Kanske har vår landshövding också varit ung? Förhoppningsvis blir dessa skoterbusar också vuxna.
Finns det samma motvilja mot småbåtar i skärgården? Kanske ska vi förbjuda alla fritidsbåtar i Stockholm och Göteborg istället? Men det rör ju så många människor så det är väl inte aktuellt. Vi norrlänningar kommer väl som vanligt att ramla mellan stolarna.
Skrivet 20 mar 2009 07:50 Olaus (Ej registrerad)
Snöskotern gör inte markskador snörika vintrar. Men den stör med sin närvaro och sitt buller.
Något de europeiska turisterna söker över allt annat är tystnaden.
De lever i miljöer som ger deras barn tinnitus och finner en efterlängtad frid i vissa miljöer framförallt i Norge, där restriktionerna mot terrängkörning och vindkraftverk är betydande.
Svenska sidan av skandinaviska fjällkedjan nöts ner allt mer av terrängfordon. Se SLU vetenskapliga rapport, särskilt sid 27 med flygfotot från Hotagens naturreservat
http://www.resgeom.slu.se/resana/NILS/Publikationer/arb_rapp_126.pdf
Om vi inte gör något radikalt och inför norsk lagstiftning, när det gäller terrängkörning, kommer våra fjäll att errodera och sommarturism blir möjlig endast i begränsad omfattning.
Att Britt Bohlin så snabbt som Landshövding kommit den här framtidsfrågan på spåret vittnar om kvaliteer, jag inte trodde henne besitta.
Skrivet 20 mar 2009 08:17 Pär (Ej registrerad)
:-> Kritisera skotrar i Jämtland är som att kritisera Koranen i Iran..
Skrivet 20 mar 2009 08:20 PJ (Ej registrerad)
Bra sagt av Janne!
Skrivet 20 mar 2009 08:21 M.K (Ej registrerad)
Kan bara hålla med dig "skum". Hur är det på somrarna när det åks cross uppe på fjällen, förstörs det inte då? Däck som gräver sig ner och orsakar stora sår i marken. Nu är jag inte en av de skoteråkare som far och buskör, har en Viking så det säger väl allt egentligen. Tycker inte alla skoteråkare ska straffas för ett fåtal inte kan hålla sig i skinnet. Vi är många som har skotern för att ta oss ut i naturen, håller oss efter leder osv.
Svar:
Ja man håller med, och för att inte tala om när byggnadsarbetarna och brevbärarna kör skoter, då blir det verkligen skador i naturen. Hemskt
Skrivet 20 mar 2009 08:35 Ulla (Ej registrerad)
Det är väl utmärkt om man med lagändring kan förbjuda dessa förbaskade trimmpipor som några få skoterdårar använder bara för att det är kul och låter högt. Jag kan meddela att det inte är så himla kul när man bor intill en sjö där några dårar tävlingskör med pipor varje lördagsnatt. Trimpipor förstör skoterns rykte och är totalt onödiga. Försök att göra skotrarna så tysta och miljövänliga som möjligt i stället så slipper vi den debatten i alla fall.
Skrivet 20 mar 2009 08:50 Bort med trimpiporna från fjällvärlden (Ej registrerad)
Jag är skoteråkare - men tycker ändå att trimpipor borde förbjudas i fjällvärlden.
Orsaken är att man som "icke-skoteråkare" i fjällen hör trimpiporna flera kilometers avstånd jmft med normala skotrar som kanske hörs på några hundra meters avstånd. Eller i bästa fall fyrtaktare som ibland inte hörs förren man är väldigt nära.
Om vi inte får bort trimpiporna och de skotrar som låter mest så kommer skoteråkningen för alla att begänsas.
Anser däför att det är bättre att begränsa de få procent som har trimpipor än att begränsa alla...
Skrivet 20 mar 2009 09:25 Miljövårdare (Ej registrerad)
Jag håller med våran Lanshövding,tycker det är bra att hon tar insivativet i skoterproblemen. Utan tvivel så måste det komma till stånd nån begränsning i åkandet,till gagn både för miljön och trivseln i fjällvärden.De är inte så att turistverksamheten går omkull för det.Undrar hur det skulle vara om man lade skatt på en 2000:- pr år,en så kallad miljöskatt,på varje registrerad skoter?Det samma skulle det vara på alla fritidsbåtar,4 och 6 hjulingar.
Skrivet 20 mar 2009 09:25 Naturnära (Ej registrerad)
Bra! Äntligen en landshövding som ser problemen med motorfordon i naturen. Inte bara skotrar ska begränsaas även fyrhjulinga, elverk och motordrivnaisborrar. När man åker till fjälls vill man ha lugn och ro. Kunna koppla bort från allt buller som man dagligen lever i. Nä fram för lugna och tyst naturupplevelser. Och till dig skum, är skotertrafiken till för att åka runt och kolla om rovdjur tagits bort? Vad jag vet ska man hålla sig till skoterleder och inte visste jag att man gör stora motorvägar runt om i skogen för att leta efter dödade rovdjur. Och för den delen är det väl med skoter som man lämpligast kan jaga rätt och döda rovdjur om man är ute efter det. Att jaga dessa med skidor är inte lika lätt men man får motion om man försöker.
Skrivet 20 mar 2009 09:49 Tomas (Ej registrerad)
Endumen undrar om det inte är så att för att kunna förstöra markerna i fjällen så måste man köra där. Dom som kör mest är väl dom som har sin näring där, dvs renskötare. Mig veterligen får inga andra köra varken snöskoter, fyr/sexhjulingar eller motorcyklar i terräng.
De markspår som en fyrhjuling lämnar tar 10-tals år att läka.
Istället för att rikta sin kritik mot dom privata skoteråkarna som till allra störst delen håller sig till leder och inom tillåtna områden/tider, så kika på dom som verkligen lämnar spår.
Skrivet 20 mar 2009 10:10 Tystnaden behövs (Ej registrerad)
M.K: Du har en poäng. Självklart ska även crossar förbjudas.
Skrivet 20 mar 2009 10:31 H.E (Ej registrerad)
Vandringar på sommartid i fjälen förstör mera på marken än vad snöskoterkörningen gör.
Borde inte all fjällvandring då förbjudas?
Skrivet 20 mar 2009 10:40 Daniel (Ej registrerad)
Alla typer av motorfordon bör förbjudas i fjällvärlden annars riskerar vi att förlora den störtsa USPen av dem alla att besöka och bo i Jämtland. Lugn och ro, vildmark och tystnad är det största säljargument vi har.
Skrivet 20 mar 2009 11:04 Stockholmare (Ej registrerad)
Trimpipor är redan förbjudna. Vad som behövs är inte utökade restriktioner utan i så fall att polisen får utökade resurser för att övervaka att inte otillåtna trimpipor används.
Friåkning med snöskoter är också redan idag förbjudet i en mycket stor del av fjällkedjan. Finns inga behov av ytterligare restiriktioner. Snarare borde man lätta på de restriktioner som finns. Förbudsområderna ligger ändå helt öde under vintern så här skulle inte skoteråkning störa någon.
Tycker synd om er jämtar som fått en totalt okunnig västgöte som landshövding.
Skrivet 20 mar 2009 11:23 hänsynsfull skoteråkare (Ej registrerad)
är det inte så att trimpipor redan är förbjudna?
då har man ändrat decibelnivån skotern en gång godkändes med.
en skoter som låter för mycket är alltså inte registredad så och kan stoppas av polis. at så inte sker beror troligtvis på bristfälligt tekninskt kunnande hos polisen.
tro´t eller ej, men vi skoteråkare gillar också tystnad ibland.
vi är däremot toleranta nog att låta alla vara med ut i naturen.
Skrivet 20 mar 2009 11:25 fjällbo (Ej registrerad)
Vi norrlänningar måste lära oss att vara tysta när turister
besöker fjällvärlden. Har man åkt från södra delarna av
Europa med bil och husvagn eller husbil så inte vill man ha
avgaser och motorljud kring sig. Tänk också så att sänka
volymen på radion om ni har ett fönster öppet.
Skrivet 20 mar 2009 11:31 Utflyttad (Ej registrerad)
Några få? Konstigt att det alltid är någon annan som förstör för många. Som sagt jag har aldrig sett en skoter köras som skoterklubbarna förespråkar. Har däremot sett motsatsen, folk som kör skoter inne i tätorter, folk som utan hänsyn eller ansvar åker rakt igenom plantageområden och även privata tomter, att detta också sker under berusning är ett annat kapitel. Men det är väl som sagt några få återigen som förstör för den stora laglydiga, ansvarsfulla och skötsamma majoriteten.
Skrivet 20 mar 2009 13:29 JS (Ej registrerad)
ja men vi anpassar oss för turister å skiter i oss själva kan vi ungdommar i Jämtland dricka sprit i stellet eftersom man inte får ha en hobby. .......!!!!
Skrivet 20 mar 2009 13:38 Lena (Ej registrerad)
Vill man ha lugn och ro så kan jag hänvisa till storulvån-blåhammaren-sylarna.
Skrivet 20 mar 2009 13:39 Miljövän (Ej registrerad)
I dessa tider med miljötänk bör all slags motortrafik minskas, inte bara skotrar på fjället. Vi kanske behöver bränsleransonering igen.
Skrivet 20 mar 2009 13:52 Fredde (Ej registrerad)
Håller med utflyttad, de flesta missköter sig och några få som sköter sig. Det syns på skotermodellen vem som kör enligt reglerna. Man blir något less på argumentet att några förstör för alla. Nä, förbjud skoterkörning, Norge är ett föredöme.
Svar:
Vilka är det som sköter sig då? Majoriteten rattfulla skoterchaufförer är över 50år. Och dom har nog ingen sportskoter (som jag tror du syftar på är de största "marodörerna")
Skrivet 20 mar 2009 13:54 Red Fox (Ej registrerad)
Skotrar skall naturligtvis omfattas av samma regelverk som styr MC och andra terrängfordon. Det är också så att ett oerhört omfattande skoteråkende pågår på andra ställen än i fjällvärlden, t.ex. runt husknutar och över gårdar, utan något som helst hänsynstagande. För övrigt har jag länge funderat över varför skotrar bara går att köra med full gas.
Skrivet 20 mar 2009 13:55 M.K (Ej registrerad)
Vet ej var sign "bort med skotran" har befunnit sig men det är en mycket stor del av skoteråkarna som kör lugnt och sansat! Där vi håller till och åker tar folk sin skoter och åker runt till olika sjöar för att sitta i vårsolen och må gott. I helgen var det dock en som for runt som en tok med en racerskoter med trimpipor på och fast jag är skoterfrälst själv så blir jag väldigt irriterad, det kan jag erkänna.
När vi åkte hem senare var skoterleden sönderkörd och det behöver man inte vara atomfysiker för att lita ut vem det var som hade åstadkommit det. Dock passerades vi under hela dagen av flertalet skotergäng som höll normal fart.
Skrivet 20 mar 2009 14:01 PJ (Ej registrerad)
Vad ska ungdomarna som kör skoter göra på kvällar och helger?
Slå sönder rutor, klottra, dricka, slåss?
Man blir ju rent ut sagt förbannad!
Ni som klagar på att det låter för mycket kan ju åka till Åre där det redan har blivit förbud mot snöskoteråkning!
Svar:
Ja man blir ju förbannad på ungdomar som super och slåss och kör skoter
Skrivet 20 mar 2009 14:18 Ulf yrkesåkare (Ej registrerad)
Nöjesskoterentusiasterna slår hej vilt till höger och vänster med en massa dåliga argument. Nöjestrafiken på skoter stör och förstör, håll er till saken och argumentera för /mot det. Sluta jämföra destruktiv nöjesanvändning med yrkeanvändning. Vidare borde det utredas vad skotern kostar samhället i form av skador på egendom och sjukvårdskostnader etc. beskatta sedan skotrarna med samma summa.
Skrivet 20 mar 2009 14:41 Naturnära (Ej registrerad)
Skoter är bara en leksak och förstör ungdomarna. De blir fanatiska och ser inget annat än skoterkörning. Och det där med nykterheten kan man fundera på när det är på helgnätterna som det körs hejvilt. Nä ställ av skotern och studera i stället t ex. miljöförstöring och gå någon danskurs och ha trevligt med en partner. Skoter, fylla och slagsmål kan vi klara oss utan. Tänk vilken fin kultur vi skulle få i Jämtland.
Skrivet 20 mar 2009 14:41 rl (Ej registrerad)
Skotrar och fyrhjulingar är en styggelse för Moder natur och bör snarast regleras. Det är kanske inte heller nödvändigt att varje medlem i en sameby tillåts köra skoter heller så titta också på den saken. Landshövding Britt Bohlin har gjort det bra som initierat krafttag i denna fråga.
Skrivet 20 mar 2009 15:45 Lynx-Lynx (Ej registrerad)
Vad är problemet? Förbjud högkamsmattor, trimpipor och överdrivet motorstarka skotrar!
Skoterlederna blir sönderkörda, och maskinerna inbjuder till "förbjuden" körning i hängraviner, fjällsidor och djupsnö (bredvid leden).
Vi som använder skoter för fiske, rekreation och bara njutningen av att vistas i fjällen behöver inte sådana maskiner.
Det är inte tillåtet att köra wrc-rallybilar med spikdäck på allmän väg heller!
Skrivet 20 mar 2009 16:03 Per (Ej registrerad)
"Skoter är bara en leksak och förstör ungdomarna. De blir fanatiska och ser inget annat än skoterkörning."
Varför skulle detta vara något som bara rör snöskoteråkare, i så fall så kan vi ju lägga ner varenda idrott och hobby i hela landet. Att hitta något man älskar brinner för är väl bara bra vare sig det handlar om ishockey, fotboll, skidåkning, fiske eller snöskoteråkning. Människors oförmåga att acceptera andra människor olikheter och synpunkter är vad som håller på att få hela världen att gå under. Är inte fjällvärlden stor nog åt oss alla utan ska några få ha allt för sig själva? Detta ser jag som ren och skär egoism. Om dessa "skoterhatare" skulle acceptera att snöskotrar är en stor hobby och ett intresse för många skulle de kanske också få lite mer respekt tillbaka. Så länge allmänheten står fast vid att snöskoteråkning ALLTID är av ondo så tror inte jag att vi kommer att komma fram till en hållbar lösning inom den närmsta framtiden.
Svar:
Citat: "Varför skulle detta vara något som bara rör snöskoteråkare, i så fall så kan vi ju lägga ner varenda idrott och hobby i hela landet. Att hitta något man älskar brinner för är väl bara bra vare sig det handlar om ishockey, fotboll, skidåkning, fiske eller snöskoteråkning." Du snackar smörja. Vi ställer upp ett antal frågor för att se hur de olika hobbysarna står sig mot varandra. Är det bra för mitt allmänna hälsotillstånd, min kondition, att utöva? Är det miljövänligt att utöva? Stör jag andra när jag utövar det? Påverkar det naturen negativt? Är skaderisken hög, för mig själv och andra? Kan det vara bra att kunna som en del i mitt yrkesliv som vuxen? Är det vettigt spenderade pengar? Är det eventuella bidraget till växthuseffekten rimligt sett till samhällsnytta? Kan jag tjäna pengar som utövare om jag blir riktigt bra och låta detta sippra tillbaka till samhället i form av skatt t ex? Hur många poäng får skoteråkning?
Skrivet 20 mar 2009 16:24 Mieto (Ej registrerad)
Heja Britt!
Skoteråkning ska regleras hårt av tre enkla anledningar:
1) Nöjesåkning med motorfordon generellt ska av miljöskäl minska
2) Skoteråkning stör omgivningen oproportionerligt mycket. En skoteråkare stör i stort ett alla andra friiluftaktiviteter.
3) Skoteråkningen som ungdomssysselsättning är ju helt förkastligt. Ungdomar ska väl syssla med saker som kan ha en positiv bäring på deras framtida vuxenliv? På vilket sätt gör skoteråkning det? Ska alla sikta på att bli fjärräddare eller skidspårsdragare?
Det var aldrig meningen att terrängkörningslagen skulle missbrukas på det sätt som den gör nu. Lagen måste skrivas om och skoteråkning utanför led totalförbjudas. Ge polisen ökade resurser att ta trimpipsmarodörer också så har vi kommit en god bit mot en skoterkultur som kan accepteras av alla i samhället.
Svar:
Håller med fullt och fast. Vi måste visa av oss och stötta vår landshövding i skoterfrågan. Kan man inte offra Åkersjön och låta dem hålla till där med ett buller plank kring. Jag tvekar inte på att betala extra skatt för att kosta på extra poliser för bevakning.
Skrivet 20 mar 2009 17:27 Anders (Ej registrerad)
Att skoterfolket protesterar är väl lika självklart som att alla alkoholister skulle protestera mot ett alkoholförbud.
Bra Britt ståpå dig! Alla som kämpar för miljön och inte motarbetar den är guldvärda.
Svar:
Så sant! Att skoterfolket reagerar när deras lekstuga ska tas ifrån dem är ju inte konstigt. Skoterfolkets "njutning" kan inte få ske på andras bekostnad - det är det som skoteråkare har så svårt att förstå. Er "hobby" har stark påverkan på andra: natur, friluftsliv, djurliv, turism, näringsverksamt - och ofta tyvärr en väldigt negativ påverkan. Det är inte rimligt bara för att det är kul. Om min hobby är att köra motorsåg under okända människors köksfönster, ska jag få hålla på med det för att det är kul? För att det är min hobby? Hela Sverige borde klassas som skyddsområde likt Funäsdalen. All åkning utanför led ska strängeligen förbjudan. Sedan får varje kommun söka dispens för friåkningsområden och göra "banor". Som för vilken motorverksamhet som helst.
Skrivet 20 mar 2009 19:27 Per A (Ej registrerad)
Hur gör alla dessa tysthetssökande människor när det blåser på fjället?
Vi kanske borde lagstifta mot vind också.
Eller varför inte reglera skotertrafiken så att man bara får köra när det blåser mer än 10m/s och samtidigt reglera skidåkningen till de dagar det är vindstilla, mätningarna kan lämpligen utföras på Gotland så att det blir lika för alla, rättvist och bra.
Det är ganska få dagar det är väldigt tyst i vår vildmark, speciellt på sommaren när vatten strömmar fritt i åar och vattendrag, ibland t.o.m. forsar det ju fram, tillåt mer vattenkraftsutbyggnad.
Ganska många kommentarer här påpekar att det i stadsmiljö råder sådana olidliga bullernivåer att det är outhärdligt att leva där utan att man får fara till fjällen och åtnjuta tystheten lite då och då, borde man inte då istället satsa resurser på att åtgärda bullerproblemen där dessa människor bor?
Skrivet 20 mar 2009 19:27 Per (Ej registrerad)
Eftersom alla här verkar trycka på för ett totalförbud så kan man väl försöka att begränsa detta förbud till Jämtland. På så sätt kan vi som kör snöskoter i andra delar av landet få fortsätta utöva den hobby vi älskar. Jag har aldrig upplevt ett sådant hat någonstans jag har vistats som här i Jämtland och det kanske helt enkelt är så att man har en större acceptans för sina medborgare i resten av landet.
Så mitt förslag när totalförbudet ska formuleras ner så lämna resten av Sverige utanför och förbjud skoteråkning bara i Jämtland. Ni behöver ju inte förstöra vintrarna för alla andra snöskoteråkare i Sverige där problemen som ni beskriver inte verkar existera. När toleransnivån är så låg kan man ju undra vad problemet blir efter snöskotrarna. Förbud utav motorbåtar och MC, skjut alla djur som skiter i skogen och inför dödsstraff för alla som talar för högljut under skogspromenaden så att NI kan få ha ER natur precis som Ni vill ha den.
Har ni någonsin hört uttrycket "ge och ta"?
Svar:
Jag hörde förresten av en bekant i Dalarna (Sälentrakten) att en grupp fjällräddare blivit slagna med stavar när de passerade en grupp skidåkare, de körde säkert i ett förbudsområde och mitt på skidspåret men hade en skadad person i pulkan??? Det syns ju dessutom ganska tydligt vilka de är med orangea hjälmar och standarduniform. Folk verkar ta sig en hel del friheter ibland?
Skrivet 20 mar 2009 19:28 PJ (Ej registrerad)
Nä men jag tycker så här:
Förbjud alla fritidsintressen!
Hur mycket förstör inte pistmaskinerna som pistar alla skidbackar och skidspår? Och för att inte tala om all belysning som måste sitta ute i spåren! Varför är det alltid skoteråkningen som ska regleras? Skidåkarna släpper ju ut minst lika mycket "skit" i naturen!
Sen bilar, huvva vilka miljöförstörare och tänk vad hård bilarna är om man skulle bli påkörd. Nä förbjud bilar också!
Skrivet 20 mar 2009 19:32 ansvarsfull skoteråkare (Ej registrerad)
vilket krig det blev.
till Per: mycket bra skrivet.
Till ulf yrkesåkare: har du som yrkesanvändare en modern miljövänlig modell?
-jag räknar med det eftersom du anser dig ha mer rätt till naturen än oss...
sen tror jag att skoteråkare generellt står för sina kostnader med tanke på skatter på inköp och bränsle, en ny skoter genererar i snitt 25 000 bara i moms...
dessutom betalar vi dyra försäkringar som täcker våra skador.
liknelsen någon skrev om att kritisera koranen i iran var träffande, men självklart måste vi få försvara oss om vi har bra argument
detta är glesbygd,det finns plats för oss alla,däremot ska vi skoteråkare självklart sköta oss lika bra som alla andra, helst bättre.
trimpipor/slutburkar är ett hatobjekt även hos mig.
Skrivet 20 mar 2009 19:53 MA (Ej registrerad)
Känns bara "bättre o bättre" efter den senaste artikeln om 2 skoterförare som var berusade samt den 3:e var 12 år. Tycker ni fortfarande att det skall vara fritt och utan styrning?
Tycker bättre kontroll och hårdare tag för den förstörande nöjesåkningen är rätt väg för fylla och dåligt omdömme är lika med skoter.
Svar:
Och hur gammal var dom som körde full? Jo båda var över 50år. Och ungdomarna ska vara de största marodörerna?
Skrivet 20 mar 2009 21:08 Mieto (Ej registrerad)
Två skoteråkare togs för fylla och den tredje var tolv år.
"De flesta skoteråkare sköter sig". Haha. Det är bara så roligt.
Pistmaskinerna kör väl inte för att pistmaskinisterna har det som hobby att göra manchester i skidbackar och dra skidspår för vettigt folk som insett att det är bra att göra på fler delar av kroppen än ena tummen?
När jag åker mellan två punkter med bil är det för att jag måste flytta mig. Jag åker inte bil runt korvkiosken för att det är kul. När du åker skoter mellan två fjäll och skitar ned, stör och förstör, så är det för att du själv tycker det är kul. Bara du. En helt meninglös sysselsättning.
Ja vad synd det är om er som måste betala dyra försäkringar för racingmaskiner som har tre gånger så många hästkrafter som du egentligen behöver (max 70hk). En bil behöver en starkare motor än maxhastigheten 120 km/h kan prestera eftersom man dels får dra last och dels måste kunna göra omkörningar på ett trafiksäkert sätt.