”Missbrukarna byter bara drog”
Relaterat
Christer Nordin från Östersund är utbildad addiktolog och han är märkbart upprörd efter beskedet om att en beroendeenhet ska öppna dörrarna för metadon– och subutexbehandling i Östersund.
Han menar att de som arbetar inom BUD, nordiska förbundet för kemisk drogfri behandling, har gjort framgångsrika resultat.
– Men det är inte alltid människor av egen vilja kan sluta med sinnesförändrande droger oavsett legala eller illegala, säger han. Men hundratusentals människor har faktiskt blivit friska från sitt missbruk.
– Erbjuds heroinisterna metadon byter de bara drog, skillnaden är att nu blir drogen legal.
Han har plockat fram siffror som visar att det exempelvis i Skottland dör fler missbrukare i samband med användning av metadon än av heroin. För ett antal år sedan dog fler finnar av subutex än av heroin.
Men i Sverige har nationalekonomer räknat ut att om missbrukare erbjuds metadonprogram i tid så kan samhället spara miljarder.
– Det kan leda till att unga missbrukare blir mindre rädda för att testa opiater, säger Christer Norin vidare.
– De är nyfikna att testa heroin exempelvis och skulle de sedan fastna går det alltid att söka metadon.
Han menar att det inte finns några hopplösa fall.
– Grundprincipen är att undvika symtombehandling för att i stället gå till botten med problemet när patienten är avgiftad. Det går inte att lösa ett andligt, känslomässigt, psykiskt problem med kemi.

































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 feb 2009 09:18 Pär Fredriksson (Ej registrerad)
Det är glädjande att en expert inom drogberoende får komma till tals. Christer Nordin belyser verkligheten. Med subutex och metadon sparar samhället pengar med bekostnad på missbrukarna och de seriösa behandlingshemmen.
Jag håller med Christer Nordin till hundra procent. Det blir tyvärr bara ett byte av drog.
Skrivet 14 feb 2009 11:33 Matte (Ej registrerad)
Jag tycker verkligen att du är duktig som kan läsa statistik från Irland, och Finland men om du verkligen skulle vilja ta reda på fakta om tex finnarnas dödlighet av subutex kanske du skulle märkt att dom inte dog av medecinen utan dom dog av överdos Heroin,dom hade endast subutex i blodet från tidigare tillfällen.
Om man vill klanka ner på medeciner som metadon och subutex är det inte speciellt svårt eftersom det alltid fått så dåligt rykte av såna som dej, "metadon till missbrukarna är ju som att ge en kofot till tjyven" är det inte så ni brukar säga? jag har stått och disskuterat dessa frågor med tex Marit Paulsson som var en av dom som kämpade emot att sundsvallsborna skulle få rätt att ha metadon behandling,Under den tiden dog Elva stycken av mina vänner,,Elva stycken dog av heroin överdos pga att dom vart nekat rätt behandling; jag har nu ca 30 vänner som har fått metadon behandlig varav jag är en av dessa 30, sen vi fick rätt till denna behandling så har ingen av oss dött.../
Skrivet 14 feb 2009 15:04 Mexpart (Ej registrerad)
Jag vet inte var jag ska börja efter att ha läst "addiktologens" utlåtande och tillika kommentaren som kallar "addiktologen" för en "expert" inom drogberoende.
För det första så är hela grejen med utbildad "addiktolog" rena hokuspokus, allt annat än experter på drogberoende, precis som "de seriösa behandlingshemmen" som kommentare uttrycker det då han förmodligen tänker på typ Korpberget......som inte ens borde kallas för ett behandlingshem.....snarare en sektliknande institution.
Jag blir bara mörkrädd när jag hör Christer Nordins argument mot att behandla med metadon eller buprenorfin.
Hur kan en person som kallar sig utbildad bara slå ifrån sig det faktum att läkemedelsassisterad behandling med metadon och buprenórfin är den metod som visat sig vara den som har bäst resultat vid behandling av tungt opiatberoende.
Är inte evidens och beprövad erfarenhet att föredra framför hokuspokus där man blandar in andliga, känslomässiga aspekter när det handlar om ett fys/psyk beroende.
Skrivet 15 feb 2009 19:14 Steffe (Ej registrerad)
Jag fattar inte varför sk utbildade addiktologer, vad det nu är....kanske typ en meterolog som tror sig kunna sia om vädret.
Nej tacka vet jag vetenskapligt beprovade metoder som LAB för opiatberoende, och visst kan de va så att addiktologerna kanske kan hjälpa en och annan alkis, men fan inte mer än så. Har själv varit på ett sk behandlingshem som använder samma metoder som addiktologerna 12-steg till hjärntvätt.
Nej om var en en sköter sitt...Christer Nordin, fortsätt behandla alkoisar....men uttala dig inte om sånt du inte vet.
Alla som behöver ska ha tillgång till LAB och det borde finnas i varje stad i Sverige där det finns ett behov, det räddar fler liv än någon annan behandling mot opiatberoende.
En som själv har erfarenhet av detta, jag blev först fri från mitt missbruk när jag fick metadon...efter 17 års heroinmissbruk.
Skrivet 18 feb 2009 20:04 Medberoende/anhörig (Ej registrerad)
Hur kan du säga att du är fri från ditt missbruk om du går på Metadon?
Du byter bara drog. Hur mottaglig har du varit för behandling? jag vet att det finns många behandlingshem som är under all kritik. Har du varit på Korpberget? Har du inte varit där så kan jag rekommendera det. Jag har goda erfarenheter från det stället som anhörig och medberoende. Deras princip är att inte bara behandla missbrukaren utan hela familjen
vilket har gett mig stor insikt i vad beroendesjukdomen innebär.
Medberoende/anhörig
Skrivet 18 feb 2009 20:18 Medberonde/anhörig (Ej registrerad)
Har du varit på Korpberget? Jag kan verkligen inte hålla med dig om att
deras behandling är hokuspokus. Har själv haft förmånen att vara delaktig i deras behandling som anhörig/medberonde. I deras behandling går det ut på att missbrukaren ska få ett annat tänk och självinsikt om varför man blev beronde och att kunna hantera sitt liv utan DROGER och ändra livsstil. På Korpberget behandlar man hela familjen inte bara missbrukaren. Vilket har hjälpt mig som medberoende/anhörig att få större insikt om beroendesjukdomen samt om mig själv som medberoende. Min anhörig har varit på behandlingshem
tidigare men det gav inga som helst resultat, jag är helt medveten om att många behandlingshem är under all kritik. Nu är han drogfri och jag har Korpberget att tacka för det. Samt att han har gjort 12 stegsprogrammet.Medberonde/anhörig
Skrivet 18 feb 2009 20:31 Medberoende/anhörig (Ej registrerad)
Håller med dig till fullo denna behandling är bara en ersättning. Viktigast är väl att få kunskaper om sig själv och veta varför jag drogar. Detta kommer inte att minska missbruket framöver nu börjar vi med att legitimera droger, nästa steg vad blir det? gratis sprit till alkoholister några gånger om dan så inte abstinensen slår till. Vad jag förstår så kommer detta bli vanligare och vanligare för det är mer ekonomisk för samhället. Var är vi på väg? Medberoende/anhörig
Skrivet 15 mar 2009 09:33 jochen (Ej registrerad)
Jag välkomnar programmen. Jag har både smärtproblematik och ett beroende och behöver det i kontrollerade former.
12-steg har jag gjort och vart mycket skuldtyngd. Den som inte sett verksamheten inifrån har ingen aning. Inte anhörigveckorna heller. Du ska bara tänka som dom. Alla egna tankar är bara sjukdom. Du får inte ifrågasätta något. Läs det här på siten. Sekt eller botemedel sök på google.