Strokedrabbad: "Detta är ren förnedring"
Livet efter stroken blev inte vad 62-åriga Ann-Louise Andersson från Östersund hade tänkt sig.
– Det här sättet att leva på är inte värdigt, säger hon.
Relaterat
Fakta
Kontakta LT
Känner du någon fler som kommit i kläm eller är du själv en av de drabbade?
Hör av dig till LT:s reporter Anita Näsberg på telefonnummer 063-155511 eller mejl anita.nasberg@ltz.se och berätta.
Hon sitter i sin rullstol. Hon är nyduschad, håret är rufsigt och hon har inte sminkat sig, som hon skulle vilja.
Ofta sitter hon vid fönstret i sin lägenhet och tittar ut över de snöbetäckta taken och trädtopparna.
– Hon är uppgiven och less över att sitta här i sin lägenhet, ensam, säger sonen Mattias. Ofta sitter hon och sover i sin rullstol.
Någon rehabilitering har det inte blivit ännu.
Nu ska hemtjänsten väga blöjorna också.
Ann-Louise Andersson själv har bara ett ord för det hon går igenom: Förnedring.
Eftersom hon inte klarar av att ta av och på sina byxor är det blöjor som gäller.
Till sin hjälp har hon visserligen fem timmar hemtjänst per dygn, men de kommer sällan när hon behöver gå på toaletten.
Som om inte det var nog. Blöjorna är i tunnaste laget så det blir läckage.
Det finns tjockare blöjor, men de är mycket dyrare.
– Nu har distriktssköterskan tagit hit en våg så vi ska väga mammas blöjor. Allt för att se om hon kissar tillräckligt mycket för att få de tjockare blöjorna, säger sonen Mattias uppgivet.
LT träffade henne i oktober förra året, då hade det gått ett drygt år sedan hon ramlade ihop när hon kom till sin arbetsplats.
Hon hade då drivit Triangelns grill i Östersund i nio år. Eftersom inte företaget hade gått så bra, blev det långa och kämpiga arbetsdagar.
Hon fick en stroke. I och med detta förlorade hon sitt företag, sin lägenhet och ekonomin var i botten.
Då träffade vi henne på korttidsboendet i Lit där hon väntade på att få flytta till den här lägenheten i Torvalla, där hon bor i dag.
Men det blev inte som hon tänkt sig.
– Det har inte hänt mycket för mig, säger hon märkbart ledsen. På Remonthagen tycker de att jag är för trött för att kunna träna, de vill att jag ska komma och bo där en tid. Nu hoppas jag att det inte är så långt borta.
Hon har även beviljats fem timmar ledsagning per vecka. Det skulle göra att hon fick komma ut, kanske handla och hälsa på en kompis.
– Än har jag inte kommit ut, säger hon. Men det ringde en kvinna häromdagen och frågade vilken dag till våren jag skulle vilja gå ut. Jag svarade att "det vore bra om det blev en dag då det var vackert väder".
– Jag trivs inte i lägenheten, det är svårt med alla trösklar. Nu drömmer jag om att kunna köpa ett litet hus i Lit med balkong över älven. Där skulle jag och katten Bosse kunna sitta och fiska hela dagarna.
En god man har rätat upp ekonomin, men hon har det fortfarande knapert. Pensionen blir inte mer än 4 600 efter skatt och några tusenlappar ytterligare med försäkringar.
De har sökt en personlig assistent, något som Mattias tror de har rätt till eftersom hans mamma inte har fyllt 65 år. Men än har de inte hört någonting.
































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 jan 2012 06:57 Mikael Nehrer (Ej registrerad)
Eftersom ekonomin är mätbar tror tydligen "beslutsfattarne" att även det mjuka värdet är mätbart.
Förvisso är det, i andra mått än gram och liter
Skrivet 26 jan 2012 08:11 Helen (Ej registrerad)
Jag blir mycket berörd av denna artikel.Och jag vet att Ann-Louise inte är ensam om att uppleva detta.
Varför har hon inte kommit till Remonthagen för att vara inlagd där och haft möljigheten att träna?
Och vaför har hon inte fått personlig assistent som hjälper henne så hon kommer ut? Hon har väl rätt till det om hon inte fyllt 65 år?
Detta är skandal.
Skrivet 26 jan 2012 08:15 Stamkund (Ej registrerad)
Riktigt, riktigt tråkigt att läsa hur du har det nu för tiden, man saknar din glada uppenbarelse på Triangeln, det var därför man lunchade där, dag efter dag...
Krya på dig, Ann-Louise! Hoppas att allt ska kännas bättre så småningom!
Skrivet 26 jan 2012 08:16 förbannad (Ej registrerad)
Kan man tycka att detta är något annat mer än fördjävligt!?? Är detta vad vi skall kalla en mänsklig rättighet!? Att bli förnedrad medans vårdföretagen mörkar alla fel o brister i sina företag och förnedrar sina vårdtagare!? Ja, man vill inget annat än att spotta på sverige och dess "äldrevård politik". Fy fan! Tacka vet jag Håkan Juholt som åtmindstone hade en vision om en humanare äldrevård!!
Skrivet 26 jan 2012 08:19 Gammal Uska (Ej registrerad)
Är det inte bra att distriktsköterskan är grundlig? Men kanske tydlig information om anledningen till vägningen saknas? Har tidigare arbetat som undersköterska och kontinensombud och vägning av blöjor förekom även förr i syfte att prova ut rätt hjälpmedel för patienten.Det finns en uppsjö av kontinenshjälpmedel och för att t,ex en blöja ska fungera optimalt krävs rätt teknik när man sätter på den och tekniken kan skilja sig från olika modeller. Sitter blöjan fel blir det läckage oavsett blöjans tjocklek. Genom att väga blöjan får man veta om hela blöjans kapacitet utnyttjats annars sitter den ju fel och då är det ju inte en tjockare blöja som är hjälpen. Det skrivs så mycket om vården och det är bra men mycket som har naturliga förklaringar vinklas till att handla om något helt annat.
Skrivet 26 jan 2012 09:00 Elsa K (Ej registrerad)
Det är rent ut sagt förjäkligt, hur en människa som är sjuk,kan förnedras på detta sätt. En fråga: Ni som tar sådana här beslut, skäms ni inte? Fast ni har väl en hög lön och behöver inte befatta en med personen det berör. Jag lider med dig A-L, fast det hjälper ju inte dig i din situation. Fy vale till er beslutsfattare.
Skrivet 26 jan 2012 09:38 Inga-Lill (Ej registrerad)
Ja, då var det vanliga! Skyll på alla, åt alla håll o kanter!
Man ska inte behöva ha det som Ann-Louise, det är inget värdigt liv.
Sen blir jag heligt förbannad på Linn Berglins uttalande "men kan hon prata med dig kan hon säkert prata med biståndshandläggaren också". Det säger allt om Linn Berglins kännedom om att alla dagar är inte lika i en deprimerad människas liv. Det är okänsligt och mycket nonchalant sagt!
Heder till Mattias, som hjälper sin mamma. Men så är det nog inte tänkt om Ann-Louise fick den hjälp hon är berättigad till. Tänk va underbart för sonen att besöka sin mamma, utan att vara orolig hela dagarna, kunde sätta sig ner i lugn och ro och prata, fika, göra nåt roligt med mamma istället.
Här har vi ännu ett exempel på att finns det en anhörig, släng på dom jobbet, det är inget som brådskar.
Skrivet 26 jan 2012 09:38 Krister (Ej registrerad)
Välkommen till det "nya Sverige" där gamla är en produkt/vara som ska generera vinster till de privata företagen eller vara i blickfånget för drastiska nedskärningar inom kommunen.
De styrande ska skämmas för att de behandlar de som byggt upp vårt land på detta sättet!
Hur mycket skatt har inte Ann-Louise och andra genererat till staten och Sverige under sina aktiva levnadsår? Vad får dom tillbaka?
Skrivet 26 jan 2012 09:44 Annika (Ej registrerad)
Jag kommer ihåg när du arbetare på grillen. Du hade en sådan sprudlande och glad personlighet som smittade av sig på alla som kom in där. Otroligt modig kvinna, om ni bara visste! Tråkigt med det som hänt dig.
Politiker, kommunerna och landstingen prioriterar så otroligt fel idag och mycket känns mer ytligt än viktigt. Även om man vägde blöjor förr så handlade det då också om pengar. skulle jag ex låta mina barn springa i blöjor som läcker? Naturligtvis inte, lika lite som jag skulle låta min mamma behöva göra något sådant. Att väga?! Jag tycker det är sjukt. Vi pratar om människor här. Människor som arbetat hela sina liv och varit självständiga individer. Är det här man skall förvänta sig när man inte längre kan dra in lika mycker skatt som tidigare? När man inte klarar av allt själv längre? Tycker ni det är rättvist och värdigt? Ge Ann-Louise de dyrare blöjorna! sluta med detta trams och låt henne få andas och må bra!
Mama mia!
Skrivet 26 jan 2012 09:46 Folke (Ej registrerad)
Så då undrar man, är denna hemtjänst i kommunal regi eller upphandlad av ett privat vårdbolag?
Om det är ett kommunalt bolag så vill jag nu se EXAKT samma mediadrev som mot Carema. Eller är vi mer överseende mot kommunala bolag eftersom de är just kommunala? Det offentliga kan ju inte göra något fel verkar det som. Man läser om samma typ av vanvård men för ett kommunalt bolag blir det bara en liten notis medan samma vanvård av ett privat bolag får ett dubbeluppslag!
Likhet inför "lagen"?
Skrivet 26 jan 2012 10:38 viktor w (Ej registrerad)
Det är inga skillnader på enfaldiga ekonomiska primater i allmänna verksamheter och privata företag. Ansvariga för besluten har säkerligen inga papper på att de har anomalier i cerebrum. Men nog förefaller de mig abderitiska. Gustaf Fröding diktade: "Gör guld av trä, gör hästar utav kalvar, försök med bräckjärn och med tång, som biter, att vrida rätt förvridna Abderiter!"
Skrivet 26 jan 2012 12:32 Inte alltid fel (Ej registrerad)
Varför utgår ni ifrån att det begås en massa fel hela tiden? Det kan kännas som en kränkning i sig att bli i behov av hjälp och inte kunna göra det man vill. Bedömningar av olika behov görs av eller i samråd med olika yrkeskategorier, läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och biståndshandläggare. De grundar sig på individens vilja och förmåga. Remonthagen är inget ställe där man bor en tid, man måste orka träna. En stor blöja är inte bara dyr, den är också obekväm,varför minsta möjliga eftersträvas. Vägning är en metod och ingen kränkning. Som skattebetalare är jag glad om pengar används klokt, de behövs till mycket. När behovet är fastställt ska hjälpen vara densamma oberoende om det är en privat eller kommunal utförare (skillnaden är att den kommunala inte har vinstintresse). Jag har arbetat inom äldrevård under många år och törs säga att det mesta har blivit mycket bättre. Att få hjälp att kunna vara hemma i stället för en säng på långvården, är en stor skillnad.
Skrivet 26 jan 2012 13:28 KS (Ej registrerad)
@ Folke.
Majoriteten av väljare vill ju ha det så här.
Säj nu inte att Östersunds kommun är S - styrd.
Det är inte S som sänkt skatterna.
Skrivet 26 jan 2012 13:30 Karin Malmsten (Ej registrerad)
"Inte alltid fel" Det är väl ingen större skillnad att vara på långvården mot att vara hemma när man inte får hjälp att komma ut på varken det ena eller andra stället? Jag tycker det här är skandal.Träffade Annlouise på Häradsgården i somras.Hon fick vara där hela sommaren i väntan på att trösklarna skulle åtgärdas.En sak som hantverkare fixat på en enda dag och tydligen inte är fixade än.Där kom ingen ut för personalen hade inte tid.
Nu kommer hon heller inte ut.Vad sjutton sitter det i. Ni som sitter med era feta löner,har ni tänkt att det är ett ögonblicks verk så kan ni själva hamna i samma sits som Annlouise. Ja, det kan bli värre.Tänk om ni inte kan göra en ljuva stämma hörd. Hur känns det då för Er att sitta inne resten av livet, bara för att div handläggare inte ser till att göra sitt jobb.
Väga blöjorna? Fy fan vad dumt.Det måste väl finna som andra sätt. Se till att hon får personlig assistent GENAST. Se till att hon får komma på Remonthagen och träna. Ring AL
Skrivet 26 jan 2012 13:56 Linn Berglin (S) Ordf. Vård och omsorgsnämnden (Ej registrerad)
Självklart kommer jag att ta upp frågan med förvaltningen om uppföljning av biståndsbeslut. Vad jag menar är att jag inte rutinmässigt kan gå in personligen i enskilda fall.
Jag blev igår uppringd av Anita Näsberg och ställd frågor utifrån ett individärende som jag som politiker inte har insyn i.
Det jag kan svara är att det är viktigt att man får rätt hjälp efter behov och då måste man prata med sin biståndshandläggare. Kanske behöver man planera om för att få rätt hjälp.
Den här kommunikationen kan ju omöjligen enbart ske via tidningen som i sin tur ringer upp ordförande i nämnden. Man måste prata med biståndshandläggare för att kunna få rätt hjälp som är anpassad efter ens egna speciella behov.
Detta för att få till en bättre anpassad hjälp i väntan på besked från Försäkringskassan vad det gäller eventuell personlig assistans.
Legitimerad personal skriver ut blöjor på recept och för att bedöma vilken sort som behövs och passar vägs dessa under ett par dagar.
Skrivet 26 jan 2012 13:56 Barnbarn (Ej registrerad)
Det gör ont att se en sådan underbar persom som min farmor faktiskt är sitta i detta träsk !! När man väl behöver hjälpen kan man inte få den ! Man betalar inte skatt i alla år för att sitta och kolla ut genom ett fönster ! Ge er nu ! Det är en mänskig rättighet att kunna gå utanför dörren ! Respektlöst ! det är inte kul att se sin farmor må så dåligt som hon faktiskt gör !
Skrivet 26 jan 2012 14:20 2 av dina kunder !! (Ej registrerad)
Ja inte ens hin håle själv , om han fick välja skulle vilja bli sjuk i dagens "välfärds Sverige " ! Hoppas det löser sig för dig A-L !
Skrivet 26 jan 2012 20:31 Jack Donaghy (Ej registrerad)
Slarvig sensationsjournalistik som försöker efterapa AB och Expressen... "dom väger blöjorna!" gastas det indignerat... fast få verkar veta VARFÖR de gör de...
Skrivet 26 jan 2012 20:50 M&C (Ej registrerad)
Linn Berglin!
Det är inte biståndshandläggaren som bär ansvaret i det här utan det är enhetschefen som inte gör sitt jobb, Ann-Louise är beviljad fem timmar i veckan för att komma ut, t.ex åka på affärn eller på stan med följeslagare, men det får hon inte pga av att det inte finns någon personal, men eftersom hon är beviljad de så är det hennes rättighet att få dessa timmar som är väldigt viktiga, och då är det enhetschefens skyldighet att se till att det finns personal,men som vanligt så är det ju en ekonomisk fråga! Men det här är bara ett av alla problem!
Sen att LSS handläggaren ska behöva vänta i tre månader på ett läkarintyg angående personlig assistent från remonthagen är ju också en besvikelse, och att remonthagen gång på gång skjuter upp hennes träning utan att förklara varför, ju längre hon får vänta på träning desto sämre blir hon, alla dagar är viktiga så att hon kan få känna mening med livet.
Skrivet 26 jan 2012 22:50 En stamkund till (Ej registrerad)
Tråkigt det som hänt dig Ann-Louise. Är det någon som gjort sig förtjänt av ett gott liv som pensionär så är det du. Saknar dina hamburgare! Krya på dig!! Kram från Bonden och lillpruppen
Skrivet 27 jan 2012 20:52 Kio (Ej registrerad)
Hej Ann-Louise! Be din son gå in på: http://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Sjukdomar/Stroke/Leva-med-sjukdomen/
så kan han på datorn läsa i lugn och ro om hjärt och lungfondens information. Du har inte fyllt 65 år vilket borde ge dig rätt till hjälp av personlig assistent. Sen måste du även få hjälp med specifik träning för att på bästa sätt komma igång i din kropp. Detta behövs för att klara din vardag bla. toabesök, promenader och annat praktiskt i hemmet, hjälp att klä av och på dig mm. Jag tycker kommunen borde skärpa sig och hjälpa dig att ta itu med din situation.
Tappa inte modet!
Skrivet 28 jan 2012 07:47 Förbannad uska (Ej registrerad)
En undran: hur såg mötet ut när de som bestämmer kom på den här urdumma idén?
- Jo, öhh, vi har hört att blöjor läcker... vi väger för att se vad som är felet...
En undran: Hur kan man se att en blöja sitter fel och inte passar om man väger den??
BYT BLÖJMODELL tills den sitter perfekt, det finns folk som är utbildade i detta. Ta vara på den kunskapen istället för att komma med så inkopetenta idéer.
Om en bebis blöja läcker, inte väger jag då den för att kunna avgöra om den sitter fel, jag köper ju naturligt vis en annan modell eller en annan storlek.
Stackars människor som behöver utstå dessa otroligt dåliga och ogenomtänkta förslag som slås igenom.
Inte ekonomiskt??!! Allt som görs, görs utifrån ekonomin, kom inte och säg något annat, det är ju bara dumt, vi alla vet ju hur det är.
Sluta med det här tramset och kom igen, in med medmänsklighet, sunt förnuft och ge människan bra livskvalitet.