Befolkningen kräver svar om uranet
Relaterat
Värdet kan öka betydligt när efterfrågan ökar i nästa högkonjunktur, vilket sannolikt minskar uranets andel. Området anses av geologer som Europas och möjligen världens största fyndighet.
Vad gör ansvariga politiker i trakten? Ingenting! Det jäser i bygden av förväntan men inte minst missnöje över att kommunerna inte gör stort mer än samlar in protestlistor mot ”uranborrning”. Ett kommunalt veto mot uranbrytning kan ju inte tillåtas blockera all gruvindustri.
Traditionella näringar som transport, entreprenad och vägbyggnad kommer att efterfrågas i stor skala under uppbyggnad av gruvindustri.
I Tandsbyn finns arbetslös men kunnig personal i konstruktion och mekanisk produktion. Efter nedläggningen av ACB finns arbetslösa och kompetenta processtekniker. Är det orimligt att anta att denna personal kan arbeta i gruvindustri?
Knappast något av de etablerade företagen i regionen kommer att möta konkurrens från en nyetablerad gruvindustri. Utom möjligtvis om arbetskraften. Det säger sig själv att det billigaste är att anställa lokalt boende, i stället för att betala för resor, traktamente och kanske bostäder för tillresande arbetskraft. Naturligtvis kommer viss kompetens att hämtas utanför länet, men en majoritet av arbetskraften i gruvindustrin kommer att vara lokalbefolkning.
Gruvindustri är inte hacka och spade: i dag är gruvindustri högteknologi inom alla områden. Miljöteknik är vi starka på i Sverige och kraven i gruvindustrin är mycket höga. Många jobb inom miljöteknik kommer att följa med en gruvindustri.
Berörda kommuner kan ju inte bara räkna värdet på en gruva som intäkter i procentsatser på fyndigheten. Det är i utveckling av det lokala näringslivet som de stora vinsterna finns. Möjligheten att locka till sig och behålla kompetens och högutbildad personal.
Gymnasieskolan kan utbilda borrare, maskinförare och anläggningspersonal. Universitetet kan utbilda geologer, gruvingenjörer och miljöingenjörer. En stor samlad kompetens spinner vidare och utvecklar nya företag knutna till regionen. Sånt här brukar näringslivskontoret i en kommun kunna förstå, men tydligen inte i det här fallet?
Folket kräver svar från näringslivskontoret i Östersunds och Bergs kommuner: varför är ni så fullständigt passiva, eller till och med direkt motarbetar denna utveckling? Det minsta man kan begära är att kommunerna gör en ordentlig undersökning om vilka fördelar och nackdelar det finns med gruvindustri i Jämtland.
Magnus Hansson
































Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 jan 2010 05:38 Olaus (Ej registrerad)
Prospekteringsbolagen fokuserar för fullt på Jämtlands alunskiffer.
Mawson Resources har lämnat Spanien till förmån för Skandinavien.
Continental prioriterar Sverige sedan år 2005. Aura Energy har nu tillstånd för 64 km2, huvudsakligen i Berg.
Men Länsstyrelsen visar ingen aktivitet. Det är gåtfullt.
Hur kan denna myndighet vara så inaktiv som faktiskt har till uppgift att driva länets utveckling ?
Skrivet 29 jan 2010 07:58 Göran Follstad Getåsen (Ej registrerad)
Bra skrivet Magnus. Ja, det är obegripligt med komunernas passivitet när man tänker på, speciellt Bergs, urusla ekonomi. Vad väntar dom på? Topparna inom komunerna låter sina personliga åsikter om kärnkraften gå före "arbete och välstånd åt folket".
Skrivet 29 jan 2010 08:59 Minern (Ej registrerad)
Gruvbolagen kommer i sina tillståndsansökningar, att ansöka om tillstånd för att utvinna alla andra brytvärda mineraler än uran/torium, dvs. därigenom vill de uppnå att uran/torium behandlas som en biprodukt.
Skrivet 29 jan 2010 10:10 S-O Edlund (Ej registrerad)
Snart är jag 66 år.I cirka 58 av dessa år har jag bott nära en gruva.
Gruvor som betytt mycket för arbetstillfällen på orten. Verksamheten i en gruva skapar arbetstillfällen för entreprenörer. Det blir även arbetstillfällen för de företag som säljer varor eller tjänster till de som får sin försörjning direkt eller indirekt via gruvan. Om man som i Malmberget bygger samhället på gruvan så blir det på sikt problem.
I Laisvall låg samhället några kilometer från gruvan och man märkte knappt av verksamheten. Med andra ord,om man planerar ordentlig så innebär en gruva många positiva saker och några få negativa följder för människor och natur.
Skrivet 29 jan 2010 12:03 Örjan. (Ej registrerad)
Ja det är fullständigt obegripligt att inte någon agerar för en gruvbrytning som skulle ge många arbetstillfällen. vi har inte råd att säga nej till den här möjligheten. Arbetslösheten är hög, människor flyttar från länet, politikerna sitter med armarna i kors, samtidigt säger man att man arbetar för en inflyttning till kommunen. De här är bara ord, börja i rätt ände med att ta fram arbetstillfällen, sen kan vi prata inflyttning. Bergspolitikerna Lena Olsson säger, ingen gruvdrift, här ska vi leva på renskötsel och turism, Dan Olof Westberg säger hellre arbetslöshet än gruvdift. Man tror inte det är sant!!! I Norrbotten kommer under en tioårsperiod att investeras 260 milliarder de närmaste tio åren, var och en kan räkna ut vad de betyder för Norrbotten. Men här i detta län sitter man med armarna i kors och låter länet förblöda, istället för att agera för en fantastisk och positiv utveckling genom att skapa gruvdrift. Det är beklämmande, ynkligt!
Skrivet 29 jan 2010 19:33 Diana Fernlund (Ej registrerad)
Prospekterarnas propaganda har satt sig ordentligt. Många har fastnat i deras "fälla" för att de ska få borra ifred. Alunskiffern och urbergets fyndigheter är inte brytvärda, därav inget intresse från något riktigt gruvbolag. Utan gruvbolag, ingen gruva. Detta vill ju inte prospekterarna berätta, för då blir de utan jobb.
F ö skulle ett dagbrott i Oviken förstöra miljön för 1000-tals år, uran är supergiftigt och urandöttrarna orsakar strålningsskador, missbildade barn t ex. Den genetiska koden är känslig.
De kommuner som det letas uran i har motsatt sig t o m prospektering och här inriktas framtiden på helt andra saker.
Uranbrytning skiljer sig inte mycket från annan brytning utom just att det är uran, Där uran finns ska man inte ha någon gruva.
För våra barn och barnbarns skull måste kärnkraften avskaffas och därmed behövs inget mer uran.
Skrivet 29 jan 2010 20:01 sur jämten (Ej registrerad)
jag håller med öppna en stor gruva i bergs kommun
Skrivet 29 jan 2010 20:21 Stefan Hallgren (Ej registrerad)
Ja. Man har hamnat i någonslags "modenyck" när en positiv inställning till Gruvorna verkar vara helt tabu. Kommunpartierna är rädda för att få en opinion emot sig om man tillåter det. Men tro mig, det är små lobbygrupper med rätt märkliga argumentationsunderlag som höjer rösten. Människor med arbeten och kanske gårdar och som kanske redan är besuttna. De borde förstå, att Norrlands småorter längs hela 45:an är helt enkelt på väg satt dö. DET är det verkliga faktum man borde oroa sig för. Realism kallas det. Vi har inget förhandlingsläge i den här frågan. Skrämmer vi bort prospekterarna så återstår inget annat än "utvecklingen" tomma tysta byar med flagnande husfasader inom en tioårsperiod. I stället bör vi välkomna det. ta initiativet och se till att det blir miljösäkert, dra vinning av det. Heja på och säkra våra barn och barnbarns framtid. Befrämja inflyttning och de väg- och tågupprustningar som följer. De arbeten det ger. Jag är odelat positiv till brytningen. So shoot me.
Skrivet 29 jan 2010 21:32 Surjämte (Ej registrerad)
Gruvdrift tillhör forntiden och är inget man ska hålla på med. Vi behöver inte utvinna mer från planetens innandömme. Se till att återvinna det vi redan har istället.
Är totalt emot gruvdrift alla dess former och framför allt i Jämtland där vi har en vacker natur som bör bevaras för kommande generationer. Vi äger som sagt inte jorden. Vi bara lånar den av våra barn.
Skrivet 29 jan 2010 22:21 Roger Westerlund (Ej registrerad)
Heja Magnus.
Du har helt rätt i det du skriver.
Problemet är att dom som motverkar detta är redan mätta och har sitt på det torra och gör det utan att tänka på andra.
Man kan inte inom Jämtlands län motverka arbetslösheten med att bygga ut turismen, för den är i stort sett i dag redan utbyggd till max.
Att man från politiskt håll stödjer dom som är mot en brytning/gruvor i länet beror nog främst på att man är rädd att förlora väljare.
Arbetslösheten måste minska säger man från politiskt håll även dom som styr i dag med väldigt luddiga direktiv. Länet behöver pengar för att fortleva, folket behöver arbete.
Vad det handlar om här är att vara förnuftig, men det har ju aldrig någon om man säger från politiskt håll varit tidigare, så det är väl inte att förvänta nu heller.
Ge folket arbete starta gruvbrytning i Jämtland
Skrivet 29 jan 2010 23:06 Magnus Hansson (Ej registrerad)
Jaha du, Diana, jag är inte offer för propaganda, jag kan tänka själv. Om fyndigheterna inte är lönsamma kommer ingen brytning att ske, det är rätt självklart.
Urandöttrar är en produkt av det naturliga sönderfallet som inget i välden kan påverka. Radon letar sig upp ur marken genom brunnar och sprickor helt oavsett vad människor gör. Det enda sättet att undvika detta är att avlägsna uran ur berggrunden. Barn arbetar inte i gruvor, så det problemet finns inte. Uran finns för övrigt nästan överallt i Sveriges berggrund.
Men det jag verkligen vill veta, Diana, vad är det som framtiden inriktas på i Bergs kommun istället för gruvindustri?
Surjämte: redan utvunna metaller är bundna i existerande byggnader, broar och maskiner och kan alltså inte återvinnas. Det behövs ständigt mera av dessa grundämnen. Vi ska inte utvinna mera? Jag utgår från att du aldrig kör bil eller åker buss som drivs med nåt slags fossilt bränsle?
Skrivet 29 jan 2010 23:54 demokrat (Ej registrerad)
Vem är du, Magnus Hansson, som säger dig representera befolkningen i Oviken?
Kommunernas valda politiker har ju redan gett besked: Ingen uranbrytning i Jämtland.
Skrivet 30 jan 2010 10:02 Magnus Hansson (Ej registrerad)
Jag är den som utmanar politiker, tjänstemän och folk i en öppen debatt. Mina åsikter representerar bara mig själv, men jag är inte ensam om att ha dom.
Det märkliga är att ett kommunalt veto mot uranbrytnings ska kunna blockera all typ av prospektering och gruvindustri i ett helt län.
Skrivet 30 jan 2010 10:08 Göran Follstad Getåsen (Ej registrerad)
Kommunpolitikerna i länet har framfört sina personliga åsikter i frågan om uranbrytning. En så för Sverige och Jämtland enorm fråga ska naturligtvis inte avgöras av några kommunpolitiker. Allrahelst som , mig veterligt, ingen av dem hade den frågan med i sin valrörelse. Politikerna måste dra upp sina skallar ur sanden och börja tänka framåt.
Skrivet 4 feb 2010 23:58 V8 (Ej registrerad)
Det vore mer än guld värt för hela Jämtland om det blir gruvdrift i Oviken. Det öppnar upp för fler gruvor som räcker i generationer och kommer att göra Jämtland till en rik landsdel med ökad inflyttning och ökande skatteintäkter. Nuvarande utveckling med avfolkning måste brytas.
Det ser onekligen bra ut för Folkpartiet som naturligtvis kommer få stöd för att gruvbrytning får en ärlig chans ,något som de andra partierna lokalt inte vill då de är rädda för uranspöket.
Skrivet 9 feb 2010 22:14 Stefan Hallgren (Ej registrerad)
Det finns ingen som har presenterat ett trovärdigt, annat alternativ att finansiera Jämtlands glesbygs finansiering. Vi BLÖDER! Alla orter längs 45:an blöder stort! Vem har trollspöt att fixa detta? Ingen. Ingen offentlig aktör i alla fall. Det finns ingen politisk kraft som har pengar nog att bryta denna långsamma dödskamp ovasett tycken och käbbel bland småpolitikerna. Förutom då ett Internationellt billion-kapital från gruvindustrin. ett kapital som inte är beroende av landstingets, kommunernas eller statens finansieringsförmåga. DE kan! Gruvindustrin representerar nya, externa pengar. Nypressade pengar rakt ur berggrunden som kan bryta hopplösheten och utarmningen och injicera liv i samhällen som inte har några egna eknonomiska motorer kvar som kan upprätthålla deras existens. Det är det det handlar om. Inte nostalgi, inte känslor, inte turism. Det handlar inte om vad var och en "tycker". Det handlar om ett solidariskt ansvar för att småkommunerna inte ska drabbas av kallbrand.