Ledare
Kommentarer (21)
Denna artikel är stängd för nya kommentarer.
Dr No (Ej registrerad) 31 maj 2012 07:25
Tack Svante Säwén, här fick du det äntligen rätt!!! Många som räknas som arbetslösa är de facto inte arbetslösa. Och 9 av 10 som blir arbetslösa är det bara några få månader - och det är därför inget större problem. Det farliga är den andel som riskerar att bli långtidsarbetslösa. Här är ofta invandrare och ungdomar som hoppat av skolan. Det är den här arbetslösheten som man ska lägga resurserna på att bekämpa.
JN (Ej registrerad) 31 maj 2012 07:57
... och att jämföra statistiken med andra länder blir som att jämföra äpplen med päron. Om Sverige hade räknat som Finland eller Nederländerna så hade svenska ungdomsarbetslösheten minskat till hälften, på ett bräde!
Hur kan man överhuvudtaget dra några som helst slutsatser av statistik som beter sig så? Och det farligaste är om man ändå drar slutsatser från statistiken, eftersom dessa slutsatser blir helt uppåt väggarna.
I lumpen sa befälen ofta att ett beslut, oavsett om det är rätt eller fel, är bättre än inget beslut. Jag har sedan dess undrat om det verkligen förhåller sig så.
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 31 maj 2012 11:13
@JN
Äpplen och päron... javisst, du har rätt. Men trots det så gjorde Alliansen på precis det sättet när man ansåg sig ha fog för att svensken skulle var EU's friskaste men samtidigt mest sjukskrivna medborgare.
Och då var det ingen som upprördes över varken den bristande logiken eller sanningshalten i undersökningsmetoden. Ända intill denna dag framhärdar man in de här felaktigheterna, och moderaternas anhängare åberopar fortfarande dessa missvisande i vissa fall helt felaktiga fakta i sitt försvar av socialförsäkringsreformen.
Dr No (Ej registrerad) 31 maj 2012 12:34
@ Rättvisetörstande realist.
Tyvärr är du som vanligt fascinerande snett ute när det gäller fakta. Jag vet inte om du vilseleder människor med avsikt eller om du verkligen tror på det du säger.
Jag rekommenderar att du laddar hem en kunskapsöversikt som är sammanställd av landets ledande forskare på området, verksamma vid Riksförsäkringverket, Arbetslivsinstitutet och Statens folkhälsoinstitut.
Googla alltså "Den höga sjukfrånvaron - sanning och konsekvens". Jag rekommenderar alla andra att åtminstone läsa sammanfattningen. Sen kanske vi kan börja diskutera utifrån FAKTA här på LT. Trevlig läsning!
Tomas Karlsson (Ej registrerad) 31 maj 2012 17:06
Usch, nu blev det nästan plågsamt. Den Rättvisetörstande realistens trovärdighet flög just ut genom fönstret. Det som han matat oss med dagligen i fem år motsägs enhälligt av tjugo av Sveriges ledande professorer, varav dessutom många är läkare (=ofelbara) och verksamma vid just de myndigheter som till varje pris måste behållas. Snabbt, ett motdrag! 1) leta upp en fotnot i den 100-sidiga rapporten som stödjer nånting han tror på, 2) såga hela forskarkåren och säga att de har "köpt den borgerliga myten!", 3) kontra med en enskild studie skriven av en lektor vid en obskyr högskola, 4) låtsas som det regnar. Jag lägger mina pengar på 3.
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 31 maj 2012 21:23
@Tomas Karlsson
"Sveriges 20 ledande professorer" Det var roligt skrivet, och det påståendet har DU uppbackning för hoppas jag...?
Det är ett sedan länge fastställt faktum att statistiken över den påstådda förtidspensioneringen i jämförelse med övriga EU-länder inte existerar.
Inte ens själva företeelsen ”förtidspension” existerar i de flesta av de
EU-länder som M jämförde med när man hävdade att svenskarna var ”Europas friskaste men mest sjukskrivna folk”. Om länderna i fråga inte själva vet hur många förtidspensionärer de har kan knappast M veta det.
Populistisk valtaktik alltså, slagkraftig och (visade det sig) väl fungerande... men osann.
Det är samma typ av populistisk rappakalja som integrationsminister Ullenhag for ut i häromdagen när han utan någon som helst faktagrund försöker få det till att nyanlända invandrare vägrar flytta när de blir erbjudna jobb?
Problemet existerar inte, men Ullenhag visar handlingskraft och lovar att "ta tag i saken".
Den som lever får se (Ej registrerad) 31 maj 2012 23:37
@Tomas Karlsson. Du hade FEL FEL FEL. Det blev alternativ 2 denna gång.
Roger (Ej registrerad) 1 jun 2012 07:13
Ett enda ord: Pinsamt. Jag känner mig lurad av den Rättvisetörstande realisten.
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 1 jun 2012 21:23
@Roger m.fl.
Det var ju tråkigt att du blev desillusionerad Roger, nu tvivlar jag på att du tillhörde dem som stod på min sida tidigare heller... det är så svårt att avgöra när folk byter alias och bildar grupp själva
Men ni behöver inte tro mig på mitt ord om ni inte vill... läs "Kampen om sjukfrånvaron" av Björn Johnson (forskare som verkar på Malmö högskola), där problematiken sammanfattas på lättfattligt och bra sätt... och bilda er en egen uppfattning.
Han har gjort den här undersökningen på uppdrag av Staten via vetenskapsrådet och Försäkringskassan, men resultatet stämmer dåligt med den moderata synen på dagens samhälle och har därför inte fått något större mediagenomslag.
Men om ni nu anser er kunna avfärda mig med "20 professorer" (jag har aldrig hört talas om dessa, trots att jag är en flitig läsare av dagspress och nyhetsmedia...) tyngd i ryggen. Så ta och läs dessa fakta också, innan ni bestämmer er definitivt för vilken "sanning" ni ska välja att tro på.
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 2 jun 2012 05:14
@Roger m.fl.
Det var ju tråkigt att du blev desillusionerad Roger, nu tvivlar jag på att du tillhörde dem som stod på min sida tidigare heller... det är så svårt att avgöra när folk byter alias och bildar grupp själva
Men ni behöver inte tro mig på mitt ord om ni inte vill... läs "Kampen om sjukfrånvaron" av Björn Johnson (forskare som verkar på Malmö högskola), där problematiken sammanfattas på lättfattligt och bra sätt... och bilda er en egen uppfattning.
Han har gjort den här undersökningen på uppdrag av Staten via vetenskapsrådet och Försäkringskassan, men resultatet stämmer dåligt med den moderata synen på dagens samhälle och har därför inte fått något större mediagenomslag.
Men om ni nu anser er kunna avfärda mig med "20 professorer" (jag har aldrig hört talas om dessa, trots att jag är en flitig läsare av dagspress och nyhetsmedia...) tyngd i ryggen. Så ta och läs dessa fakta också, innan ni bestämmer er definitivt för vilken "sanning" ni ska välja att tro på.
Tomas Karlsson (Ej registrerad) 2 jun 2012 07:38
@ Den som lever får se.
Ja, men på fredagskvällen damp även alternativ 3 upp. :)
En enskild studie av en lektor på Malmö högskola ges alltså enormt vikt. En bred kunskapssammanställning av all tidigare forskning av 20 oberoende professorer avfärdas med ett fnys, och alla som inte delar RT:s uppfattning beskylls för att vara lögnare. Jobbigt! :)
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 2 jun 2012 10:05
@DrNo
På sidan 78 i "Den höga sjukfrånvaron - sanning och konsekvens" kan du läsa en bekräftelse på vad jag hela tiden har hävdat, nämligen att Sverige är (var...) det enda landet inom EU som saknade "en bortre gräns" i sjukförsäkringen och att man därmed saknar statistik över vad som händer med personer som är sjuka längre än ett år i de övriga EU-länderna.
Ingen har förnekat att sjukfrånvaron eller den folkliga ohälsan har ökat sedan mitten av 90-talet. Vad man är oense om är hur och varför detta kommer sig och framför allt vad man bör göra åt det.
Där skiljer sig Björn Johnson slutsats från de uppenbart högerorienterade författarna bakom "Den höga sjukfrånvaron - sanning och konsekvens".
Det har förekommit djuplodande debatter mellan dem utan att man har kommit varandra närmare.
Men som sagt, läs Björn Johnsons: "Kampen om sjukfrånvaron" och jämför hans slutledningarna med dem i "Den höga sjukfrånvaron - sanning och konsekvens" och bilda dig sedan en egen uppfattning.
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 2 jun 2012 10:59
Finansminister Anders Borg har tidigare annonserat moderaternas ambition att montera ned den generella statligt finansierade välfärden i Sverige, och ersätta den med s.k. välfärdskapitalism.
Detta är ett begrepp som används om kombinationen av ett kapitalistiskt ekonomiskt system med välfärd. Välfärdskapitalism används t.ex. i USA och Japan där privata företag erbjuder sina anställda sådana välfärdsliknande tjänster som i många andra industriländer tillhandahålls av staten via skattefinansierade system.
Detta system har två stora brister varav det första är att arbetsgivarens avsikt med de sociala förmånerna i första hand inte är humanitär, utan att i högre grad utnyttja arbetstagarens potential.
Det andra och det största är att det bara omfattar människor som har ett arbete. Arbetslösa, sjuka och personer med nedsatt arbetsförmåga p.g.a. till exempel fysiskt eller psykiskt funktionshinder, blir därmed helt utan välfärd. Men billigt för staten blir det.
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 2 jun 2012 11:04
Ett omfattande samhälleligt trygghetssystem anses vara en förutsättning för en väl fungerande demokrati. Omvänt framställs nedmonteringen av den generella välfärden av nyliberala ideologer som en förutsättning för en ständigt ökande tillväxt i en kapitalistisk nattväktarstat... av bl.a. Milton Friedman, en av Reinfeldt, Schlingman och Borgs husgudar.
Den här trions planer på att genomföra detta systemskifte i Sverige så fort de kom över makten finns dokumenterade i den bok (Det sovande Folket) som de författade tillsammans på 80-talet. Läs den också DrNo... det är inte mycket till litteratur, men den avslöjar att det här gänget har en sedan länge uttänkt plan med sin utsorteringspolitik. Den finns inte att köpa längre, men går att ladda ner i pdf-format från nätet. För att bota er enögdhet i den här frågan ska jag rekommendera lite mer läsning till er, så ni kan få lite perspektiv och jämvikt i era huvuden... nämligen Daniel Ankarloos böcker ”Välfärdsmyter” och ”Marknadsmyter”.
Dr No (Ej registrerad) 2 jun 2012 13:01
@ Rättvisetörstandecrealist.
Tyvärr fortsätter du att vara sanslöst slarvig med fakta. Det som du har hävdat i cirka fem långa inlägg varje dag de senaste sju åren stämmer helt enkelt inte. Åtminstone inte enligt landets tjugo ledande och oberoende experter som sammanfattat kunskapsläget.
Nu byter du ämne och hävdar att Anders Borg vill avskaffa den generella välfärden. Även detta är såklart en lögn. Det går helt enkelt inte att ta dig på allvar. Det är synd för debatten är viktig. Dock måste den föras utifrån fakta.
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 2 jun 2012 15:06
@DrNo
"fem långa inlägg varje dag de senaste sju åren" Tala om att vara vårdslös med sanningen...
sök upp avsnittet på sidan 77-78 enligt sidorna i PDF-displayen (eller sidan 143-144 om man tittar längst upp på sidan) i fråga om avsaknaden av europeiskt faktaunderlag om vad som händer efter "den bortre gränsen" i sjukförsäkringen för att kunna göra en jämförelse med Sverige... istället för att ägna dig åt personliga påhopp.
För övrigt så är Björn Johnsons undersökning färskare än "Den höga sjukfrånvaron - sanning och konsekvens" och gjordes delvis för att Jan Ryhd m.fl. ser för snävt och enögt på problemet, framför allt vad gäller vilka åtgärder som borde tas. Samt att de inte har tagit någon som helst hänsyn till medias roll i sammanhanget. För övrigt så har "de 20 professorerna" inte monopol på vad som kan tolkas som sanning
De frihetsälskande borgarna är påfallande förtjusta i tvingande åtgärder för att uppnå önskade resultat, man använder mycket hellre piska än morot.
Lotta (Ej registrerad) 2 jun 2012 23:18
Nyp mig i armen! Skådar vi för första gången en antydan till ödmjukhet hos den Rättvisetörstande? Tidigare har han själv haft monopol på vad som räknas som sanning. Alla vi som - utifrån tidigare studier - inte har hållit med har recenserats med ord som "fascister", "mörka högerkrafter", "lurade egoister", alltid förklenande och på ett personligt plan. Det vore härligt med en ärligare och mer faktabaserad diskussion med respekt som ledord här i LT. Vem vet... kanske vi till och med kan lära oss något av varandra? Det hoppas jag på!
Lars Jansson, Frösön (Ej registrerad) 3 jun 2012 16:00
@ Rättvisetörstande realist.
Nej, "de tjugo professorerna inte har monopol på vad som räknas som sanning". För det monopolet har väl du, eller?
Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad) 3 jun 2012 19:35
@Lars Jansson, Frösön
Tänka får folk göra själv, jag har läst båda undersökningarna OCH valsat runt i systemet (har du gjort det...?), och anser att "de 20 professorernas" slutsats är kliniskt distanserad, orättvis och enögd, precis som den sittande regeringens politik (det är också de som är beställarna av undersökningen).
Björn Johnsons bok ger inga färdiga svar eller lösningar, han säger inte åt dig "vad du ska tycka" men erbjuder en alternativ och mer nyanserad bild av problemet. Jag rekommenderar att du läser den... om du nu verkligen bryr dig om hur det ligger till i den här frågan.
Dr No (Ej registrerad) 4 jun 2012 05:37
@ Rättvisetörstande realist.
Du fortsätter att vara provocerande slarvig med sanningen. Du skriver att den sittande regeringen "är beställarna av rapporten". Det är fel. För det första skrevs rapporten under tiden då sossarna styrde. För det andra har vi självständiga myndigheter i Sverige. Av de fyra generaldirektörer som skrivit under rapporten är dessutom tre ledande socialdemokrater och vänsterpartister, höjdare inom LO.
Innehåll
Kontaktinformation






















Statistisk villa