Lycklig utan barn
Relaterat
Jag är tacksam över att jag aldrig lyckades bilda familj och skaffa barn. Barnen har inte längre någon framtid i detta samhälle där allt fler ska slåss om arbete och karriär.
Allt fler ska konkurrera om den kaka som finns, vilket leder till ett allt otrevligare samhälle att leva i. Nu det senaste dåraktiga förslaget från Reinfeldt att vi borde jobba tills vi är 75 år. Vi människor har endast nu blivit en förbrukningsvara till kapitalets fördel.
Det enda som prioriteras är kapital och prestige. Vi har blivit slavar under kapitalets hänsynslösa människosyn. Jag är inte kommunist eller socialist om nu någon tror det, jag röstar inte överhuvudtaget, jag är realist och ser vad som händer i samhället. Allt ska snurra på allt fortare, allt ska granskas och kontrolleras allt mer och en ständigt ökande konkurrens. Dagens politiker och maktutövare är inte mänskliga längre, de är alla stelbenta byråkrater som lever och beter sig som om de skulle vara odödliga och endast ser lagar och paragrafer men inte människan. Jag tror ej längre på detta samhälle överhuvudtaget. Samhället kommer en dag att falla sönder och samman och man behöver inte vara högutbildad med höga studieskulder för att upptäcka detta, endast sunt förnuft.
Observant




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 18 feb 2012 00:52 Stoppa Byråkratin (Ej registrerad)
Skulle kunnat varit skrivet av kommunpolitiker i Ragunda. Arbetarrepresentanter(?) som bara ser barn som en onödig utgift. Tvi vale. Tvi vale. Tvi vale.
Skrivet 18 feb 2012 09:58 Åke Durre Sd (Ej registrerad)
Barnen får ju inte vara barn?
Avstå från hem och kärlek tidig morgon för transport till koncentrerad tillvaro under dagens långa timmar för att inför kvällen hämtas av trötta föräldrar! Att kvällens sköna middag blir microvärmda halvfabrikat är den föda barnen ser som naturligt före kvällens ensamma tillvaro vid senaste modet av dator och Appar!
Framtiden börjar skapa rätt stora intressen för kvällsaktiviteter där tonåringarnas skapade "nöjen" inleder sina egna framtidsdrömmar! Att föräldrarna, i stor omfattning, ersätts med frivilliga nattvandrare har blivit ett naturligt inslag i stasbilden numera!
Ville vi ha de så tänker vi 30-talister som fick vara riktiga barn!
Åke Durre Sd
Skrivet 18 feb 2012 10:16 Roger Westerlund (Ej registrerad)
Det är väl därför fler och fler flyttar från detta toppstyrda land.
I mitten av 1800 talet skedde ju den stora utvandringen till Amerika, detta då på grund av dåliga skördar och lita mat m.m.
I dag är det inte maten som fattas det är något helt annat som insändarskribenten nämner.
Skrivet 18 feb 2012 11:50 Observant (Ej registrerad)
Det som fattas i detta samhälle är medmänsklighet och empati, men detta har ersatts av iskall byråkrati från stela och omänskliga byråkrater. Visst är det tomt många gånger att vara utan familj och barn, men hellre det än att se att ens barn fara illa i den stenhårda, iskalla och omänskliga konkurrensen som håller på att förvandla en hel generation till sönderstressade rovdjur som endast jagar karriär, makt och pengar. Barn stressas nu sönder redan i skolåldern på grund av den allt omänskligare konkurrensen. Barn för inte längre vara barn, gamla och sjuka jagas ut på en näst intill obefintlig arbetsmarknad och till en stenhård konkurrens och politiker och myndigheter som blir allt mer människofientliga. Vi håller på att få en maktelit som förstör människor. Allt fler barn kommer att direkt trasas sönder i detta samhälle där endast pengar, prestige och perfektion räknas. Det är direkt tur att man inte har barn. Detta samhälle är inte till för människor längre. Tur att livet är ändligt.
Skrivet 19 feb 2012 11:42 Åke Durre Sd (Ej registrerad)
Tack observant!
Du har helt rätt om dagens förhållanden och jag som 80 åring förstår varje bokstav som ingår i dina väl valda ord med den rätta åsikten och känslan för de så hjärtlöst behandlade barnen!
Åke Durre Sd
Skrivet 19 feb 2012 15:08 Observant (Ej registrerad)
@Åke Durre Sd
Tack själv. Du verkar förstå vad det handlar om. Människor har nu endast blivit som maskiner vars enda uppgift är att producera allt mer och mer kapital. Människan pressas och stressas till att utbilda sig allt högre för att "passa in" i samhället. Detta kommer inte att hålla, denna bubbla kommer att spricka, om den inte redan har gjort det. Tyvärr så har detta IT och digitalsamhälle tagit fullständig makt över oss människor. Vi människor är nu endast förbrukningsvaror och inget annat. Vi pressas till att ständigt öka tillväxten. Tillväxten har nu i princip heligförklarats av makteliten, och den ska öka oavbrutet till varje pris även om det så kostar människoliv. Makteliten kräver evig tillväxt. Nä detta samhälle är inte längre till för människor, då är det tur att man inte har egna barn, då behöver man inte se att de far illa. Jag känner också allt fler yngre par som har helt valt bort att skaffa barn och bilda familj av just denna orsak.
Skrivet 20 feb 2012 08:01 Lena (Ej registrerad)
Man ska inte vara bitter och missunnsam för andra är lyckliga och bildar familj, i det tillhör att skaffa barn.
Vi dem flesta vill bilda familj och skaffa barn...vi satsar stora pengar på att ge barnlösa konstgjord befruktning för att det anses vara en rättighet att få barn.
En bra barnomsorg är en självklarhet för dagens föräldrar,kvinnors lika värde att vara ekonomiskt oberoende och kunnna försörja sig själv.
Titta bara på Östersund, en stad som utvecklats enormt dem senaste 30 åren.
Östersund har klarat av att ställa om från regementsstad till utbildning med Mittuniversitetet, flera starka industriföretag har vuxit, en handelsstad med många butiker samt alla duktiga småföretagare inom alla brancher.
Det finns bara ett recept satsa på utbildning oavsett om det är praktisk eller akademisk. Utbildning ger arbete!
Vi behöver berätta om allt det positiva - möjligheter som finns i Jämtland/Östersund inte det omvända.
Bli föräldrer i Östersund/Jämtland, livet måste gå vidare...
Skrivet 20 feb 2012 09:24 Observant (Ej registrerad)
@Lena
Som samhället nu ser ut är det direkt ansvarslöst att sätta barn till världen. Konkurrensen blir allt värre och allt mer hänsynslös. Människor pressas till det yttersta till högre och högre utbildning vilket innebär allt värre stress. Allt fler slås ut redan i tonåren. Barnpsykiatrin är överbelastad, skolklasser blir allt större, allt färre vill bli lärare och ständigt ökande krav på högre utbildning. Konkurrensen är stenhård på arbetsmarknaden och kommer att bli ännu värre vilket leder till att allt fler människor kommer att bli desperata, vilket i sin tur kan leda till vad som helst. Vad har barnen för framtid att växa upp i?
Skrivet 20 feb 2012 15:06 Johanna (Ej registrerad)
@ Observant
Du är en sån som säger att "glaset är halvtomt", va? Inte "glaset är halvfullt"?
Skrivet 20 feb 2012 16:13 Observant (Ej registrerad)
@Johanna
Ja men konkurrensen blir ju allt värre inom alla områden, vart ska det sluta? Barn som har stresskador är ju inte normalt. Vilket samhälle är vi på väg mot? Visst är det bra med en viss konkurrens, men som det nu är på väg är bortom allt sunt förnuft.
Skrivet 21 feb 2012 02:22 A.G (Ej registrerad)
Så sant som skrivet!I dagens sverige ska man tänka sig för innan man skaffar barn.Stress stress & åter stess. Det är bara att inse att så mycket har blivit annorlunda. Det är slut på Sverige & den trygghet som funnits. Röda hus med vita knutar & barn som kunde leka utomhus & känna sig trygga finns snart inte längre. Jag är överlycklig över mina barn som just kommit in i arbetslivet. De arbetar i vårt egna företag & det fungerar bra. Men inom en tioårsperiod kommer det att se helt annorlunda ut på marknaden & vem vet hur det går. Vi som föräldrar är ju väldigt oroliga. För föräldrar som inte har samma möjlighet som oss tycker jag synd om. Att vara ung & arbetssökande i denna värld är mission impossible nästan.Sen att man klagar på ungdomar som dricker misshandlar m.m, kom ihåg att vi får de medmänniskor vi förtjänar. Så går det når man fått lov att låta en underbemmanad skola el dagis sköta det för att man som förälder inte orkade riktig efter arbetsdagens stress.
Skrivet 21 feb 2012 23:32 Mikael Nehrer (Ej registrerad)
@NN
@observant
"alias"
rättvisetörstande
Nog är det ett stort beslut att önska sig barn, med tanke på konsekvenser. Ändå gör våra barn det möjligt att vilja se det goda i livet, det goda i världen och framför allt att fortsätta som vanligt (!) att arbeta för den skull andra kan ha nytta av det. Du får välja var du lägger din energi, och det är det fina.
När vi tappar bort traditioner, "bondekultur" och närhet så kommer många att längta dit, dit ingen visste längre hur det är.
Nåja, reflexion och tvivel är ju också en bearbetning som kan ge häpnadsväckande (förbluffande blir fel ordval) resultat av det öppensinnade och fredliga slaget.
Våra barn älskar vinterstaden, badhusparken när det finns föräldrar och andra hänsynsfulla personer med, f övr, ett sätt att bygga "trädgård"
Må väl!
Skrivet 23 feb 2012 16:54 Marie (Ej registrerad)
Att förespråka barnlöshet är väl den absolut enklaste vägen att gå. För sedan kan vi ju också förespråka att inte funktionshindrade finns osv..
Men vad finns då sedan kvar. Ett tomt skal i universum?
Tycker nog så att ni börjar då i helt fel ände. För barn ger en så otroligt mycket spontan glädje. När de ser saker och ting rakt på. Även om de sedan blir vuxen och tydligen en helt annan sak.
Så om inte barn får vara barn ska ni istället frågesätta de ? vuxna politikerna som ser alla som en siffra.
Skrivet 26 feb 2012 11:50 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
@Mikael Nehrer
Nädu Mikael, nu har du allt gissat fel.
Jag ska ge dig ett tips så att det inte händer i framtiden.
Om en signatur som du misstänker för att vara jag... "håller med" Åke Durre SD, så kan du vara 100% säker på att det INTE är jag.