Vargen tar död på landsbygden
Relaterat
Vi som väljer att bo på landsbygden har oftast en speciell relation till naturen och vildmarken. En del går ut i skogen med hunden, andra fiskar, plockar svamp och bär och självklart jagar. En stor del har också får, hästar eller andra lösgående betesdjur för att hålla kvar vid traditioner, hålla landsbygden levande och skapar på så sätt en värdefull biologisk mångfald. Allt detta upplever vi som livskvalitet och det är tack vare den många väljer att bosätta sig på landsbygden.
På många ställen i Sverige är den här livskvaliteten snart ett minne blott. Det rapporteras dagligen om närgående och nyfikna vargar som hotfullt skapar en kraftig oro hos människorna. Årligen dödas flera hundra hundar av vargar, och man ser nu barnens trygghet i fara. På många platser vågar inte barnen vara ute och leka tillsammans, ryttare vågar inte längre rida i skogen och idrottsutövare vågar sig inte ut själv i skogen längre. Till exempel i Tällberg i Dalarna tillsätts skolbuss då barnen inte vågar gå till skolan, för det finns varg på sträckan. Vilken familj skulle vilja flytta till en långsamt utdöende landsbygd, där vargen dominerar vardagen? Dagens politiker utgår inte längre från befolkningens livskvalitet, utan istället vargens.
Jag tycker det är oerhört felprioriterade skattepengar, varje vargs förvaltning och bevakning kostar i runda drag 500 000 kronor. Forskare har uppskattat att det årligen läggs 300 miljoner svenska kronor på våra vargar. Dessa enorma summor måste kunna läggas på betydligt mer behövande områden, som skola och vård. Nej, detta är orimliga summor för att ha en hotfull vargstam.
Resultatet av att inget görs kommer tillslut döda vår landsbygd, minska den biologiska mångfalden, försämra livskvaliteten på landsbygden och såklart hota många, många fler hundar och människor.
Victor Ericsson, ordförande Moderata Ungdomsförbundet Härjedalen




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 feb 2012 06:28 Kicki (Ej registrerad)
Vad är det du försöker Viktor? Slå dig för bröstet och säga att MUF är de som lyssnar på folket.
jag blir så vansinnigt trött på folk som försöker tala för alla på landsbygden, ge sjutton i det. Bor där det strövar både björn och lo, har hästar, höns mm. jag har fått två hönor tagna under alla dessa år.
Flytta till stan om ni är så förbenat rädda för varg, där är livet mycket tryggare eller hur? Det här dravlet kommer upp gång på gång. Om du nu inte gillar att vargen tar "ditt" vilt så skriv det och försök inte linda in det med en massa dravel om landsbygdsromantik. Och kom inte med att det är så många hundar som blir tagna av varg, det är en bråkdel av vad vildsvin, jägare, bilar och tåg tar död på varje år, men inte skriks det om att föbjuda någon av dess eller hur?
Skrivet 17 feb 2012 06:54 7000milamannen (Ej registrerad)
¨Hur många hundar dödar jägarna?
Och hur många människor dödas av gevär o skoter?
Årligen?
Skrivet 17 feb 2012 07:55 KÅN (Ej registrerad)
Se det som så ,att det kanske är enda anledningen att något skrivs om bygden är att det finns varg där.Satsa på varg safarie så blir det pengar av det och då går det lättare att aseptera.
Skrivet 17 feb 2012 09:11 S (Ej registrerad)
Det absolut farligaste med vargen är kostnaden. Det kostar enorma summor att ständigt flytta dessa vargar. De ska utrustas med radiosändare och spåras och all denna forskning och undersökningar kostar enorma belopp. Som sagt är det kostnaden som är det farligaste med vargen. Det hade nog varit klokare att lägga ut dessa summor på att försöka att få ungdomarna att stanna kvar i glesbygden än att bekosta vargen. Ska vi ha vargar i glesbygden istället för ungdomar? Har vargen högre värde?
Skrivet 17 feb 2012 09:46 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
"Vargen tar död på landsbygden"
Vilket utomordentlig felaktigt och populistiskt påstående!
Sverige ligger på 21 plats i Europa med sina 220 individer.
Om man jämför med Grekland (2000st), Rumänien (3000st), Spanien (2500st) eller Ukraina (2000st) så man undrar vad du och alla varghatare gnäller om egentligen.
Vargen är INTE ett problem i Sverige... frågan är om den någonsin har varit det, utan bara har fått klä skott för okunnighetsbaserad rädsla, fördomar och kristendomens symbolik för ondska.
Skrivet 17 feb 2012 11:12 J.E.K (Ej registrerad)
Victor Ericsson måste vara den minst pålästa om vargen...
så här skriver han (Årligen dödas flera hundra hundar av vargar)
Men hallå 2011 dödades ca 20-22 hundar av vad dom tror är varg..
Här uppe vågar nog dom flesta gå ute och röra sig i skogarna..senast förra vinter strök en varg förbi stugan..inte låste vi den och kastade nyckelen..
Så Victor får nog tala för sig själv och inte för en hel befolkning...
Titta på vargfakta.se...
Skrivet 17 feb 2012 11:55 S (Ej registrerad)
@Rättvisetörstande Realist
Vargen ÄR ett problem i Sverige med tanke på dessa enorma kostnader den medför. Vargen ÄR ett problem i glesbygden då den river och dödar tamboskap och renar. Om man sammanfattar kostnaden för allt kring vargen så är det groteska summor det handlar om. Vargen är ett hot p.g.a. kostnader. Vi har betydligt viktigare saker att lägga ner pengar på här i glesbygden än vargen.
Skrivet 17 feb 2012 15:28 J.E.K (Ej registrerad)
S (Ej registrerad) skrev:
@Rättvisetörstande Realist
Vargen ÄR ett problem i Sverige med tanke på dessa enorma kostnader den medför. Vargen ÄR ett problem i glesbygden då den river och dödar tamboskap och renar. Om man sammanfattar kostnaden för allt kring vargen så är det groteska summor det handlar om. Vargen är ett hot p.g.a. kostnader. Vi har betydligt viktigare saker att lägga ner pengar på här i glesbygden än vargen.
Jo men då måste även Moderaternas undomsförbund läsa in fakta om vargen.Och inte dikta upp egna sagor om hur farlig den är för allt levande..Tror det var ca.1820-30 sista mäniskan i Sverige blev vargdödad.
Sen tror jag det finns större hot mot våran ekonomi än vargen..För det är ju inte bara vi i glesbygden som bekostar att vi skall få en stark vargstam..
Skrivet 17 feb 2012 18:01 SV (Ej registrerad)
Ja, tala om att förstora ett problem.
VI bodde i Norrland länge. VI var i skogen jämt, såg aldrig en varg eller björn.
Nu bor VI i Uppland ute i skogen ofta,det enda vildsvin VI sett var på Furuviks djurpark,
Det lär finnas både björn och vildsvin på trakten.
Dom är mer rädda för oss, än vad VI behöver vara för dem.
VI är mer rädd att åka till våra städer för att gå på bio!
Cola ner var försiktig med det som är farligt. Naturen är inte farlig!
Skrivet 17 feb 2012 18:44 pg (Ej registrerad)
Anna Kingberg Batra, moderaternas gruppledare i riksdagen.
Stockholmare är smartare än lantisar!
Är det en allmän moderat syn på befolkningen??
El har dom bara otur med rekryteringen :-)
Skrivet 17 feb 2012 19:00 M.K (Ej registrerad)
Du har så rätt J.E.K, att inte en person kan sitta och prata för en hel befolkning. Jag bor på landet, plockar både svamp och bär till fjälls där man går flera mil och jag har aldrig sett varken björn, varg, järv eller lo på alla de gånger jag har varit dit och jag brukar ha mina hundar med. Jag vet med all säkerhet att alla dessa rovdjur finns där uppe men dom drar nog fortast möjligt när dom märker att man kommer.
Så tyvärr "Viktor", här har du en som bor på landsbygden som inte håller med dig. Rovdjuren måste få finnas och med det menar jag vargen också.
Skrivet 17 feb 2012 19:26 BRP (Ej registrerad)
Ha ha ha ha ha ha ha, är det här ett skämt eller?
Skrivet 17 feb 2012 21:04 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
@ S
Märkligt att människorna i de länder som har betydligt många fler vargar än oss, och även en mer utbredd förekomst av djurhållning med frigående djur typ får och getter, ändå inte anser sig ha "vargproblem" i den omfattning som vi i Sverige tycks göra.
Vi verkar ha ärvt varghatet från den tid som J.E.K. beskriver (då det även fanns varulvar...!?), de allra flesta svenskar har aldrig sett en varg i vilt tillstånd. För övrigt skulle det vara intressant att se statistik över hur många hundar som blir "vargdödade respektive trafikdödade på årsbasis.
Skrivet 17 feb 2012 22:44 KBT kanske? (Ej registrerad)
Denna extrema rädsla för vildhundar. Jag kan bara tänka mig vilken skräck insändarskribenten känner för ännu farligare saker som mörkerkörning, dåligt sandade cykelvägar och kollektivtrafik utan säkerhetsbälten. Törs man ens gå ut när man lever med den här fobin?
Skrivet 18 feb 2012 07:06 Glesbygds Bo (Ej registrerad)
"Resultatet av att inget görs kommer tillslut döda vår landsbygd, minska den biologiska mångfalden, försämra livskvaliteten på landsbygden och såklart hota många, många fler hundar och människor."
Men snälla Victor Ericsson, ordförande Moderata Ungdomsförbundet Härjedalen.
Det är inte detta som tar död på glesbygden, vargen har inte ett dyft me detta att göra, ytan, det är politiker samt politiska beslut som dödar glesbygden.
MAn höjer bensinskatten, för att vi ska köra el-bilar som inte går att köra i glesbygd, pga avstånd.
MAn lägger ned service, hälsocentraler samt annat, just för att tvinga folk till tätorter eller städer.
Man stryper vägunderhåll, men bygger tunnlar i Stockholm för våra vägengar i Norrland.
Detta käre vän, det är politiker som du gillar, som dödar, inte vargen.
Skrivet 18 feb 2012 12:11 Francis84 (Ej registrerad)
Tack Victor E!
Jag håller fullständigt med dig, utom vad gäller uppgiften om vargdödade hundar. Enligt Vargfakta så dödades ca 26 hundar av varg under 2011, varav ca en femtedel sällskapshundar som dödades på den egna gården eller under promenad.
Detta räcker mer än väl för att jag ska känna mig orolig för min familjehunds säkerhet. Jämförelsen med trafikdödade hundar är fullständigt ologisk, då nationell trafikskadestatistik jämförs med lokal vargangreppsstatistik. Ett annat sätt att räkna visar att det är mer än 1000 ggr högre risk för en hund i vargområde att dö i vargangrepp än i trafiken. Här kan man se hur Vargfakta har räknat.
Detta bara om hundar. Även på otaliga andra sätt är varg oförenligt med en levande landsbygd. Artikeln formulerar detta på ett utmärkt sätt.
Skrivet 18 feb 2012 17:24 Anton Moberg (M) Krokom (Ej registrerad)
Anledningen till att vi inte haft några dödsfall pga varg är att vi inte haft en riktig vargstam i sverige sedan 1800 talets början. Vi hade inte nå speciallt många dödsfall pga björn för några år sedan. Nu har det blivit vanligare pga att antalet ökat. Det samma kommer att gälla för vargen. En vargflock dräper inte bara det som de behöver för att äta utan hela flockar med får, nöt eller hästar blir offer. Många djur får lida med stora öppna sår innan djurägaren upptäcker förödelsen och tvingas avliva djuren för att sätta ett stop för lidandet. De flesta vargarna är ofarliga när de är ostörda och mätta.
Skrivet 19 feb 2012 02:21 Bernt. (Ej registrerad)
Hej Kicki.Du har nog missuppfattat Viktor. det han säger är att fädbobruk,jakt och denna fantastiska fauna som våra förfäder har byggt upp håller på att raseras! Jag själv kan inte ha djur längre på grund av varg.
Möjligheterna försvinner mer och mer för oss på landsbyggden. Du är med säkerhet en god människa med förståelse att vi inte i samhället ska skapa oss allt för mycket konflikter. Vargen bör ha ett område fredat nära den Finsk,Rysk och Svenska gränsen. Mvh en Sverigedemokrat.
Skrivet 19 feb 2012 10:06 morgan (Ej registrerad)
en helt sann text,oavsett känslor för varg får man aldrig underskatta dess kapacitet
vi kan lämna andra länders vargar därhän,för de jagas emellanåt.sverige är det land i världen som är räddast för att skjuta varg och det märks nu
ej heller kan man jämföra hundar som skjuts kontra vargangrepp
600 vargar tar mycket mer hundar än vad 600 jägare skulle vådaskjuta
räkna i procent
Skrivet 19 feb 2012 10:33 Kicki (Ej registrerad)
Anton verkar kunna sitta och lusläsa inläggen och skriva inlägg hela dagen, det kan inte vara så betungande att vara politiker.
"Många djur får lida med stora öppna sår " är ett av argumenten till varför vi inte ska ha varg i skogarna. En liten fråga då Anton eftersom du vurmar så för bytesdjuren. Vill du utrota hyenor? Lejon? Vildhundar? eller gäller inte det här människor i tredje världen? Varför inte elefanter och flodhästar som tar död på en massa människor varje år. Ni som inte gillar varg kan börja med att utbilda er om vargen och inte bara gå på en massa skrönor. Vargen jagar otroligt effektivt, något de har förfinat genom årtusenden, till skillnad från människan som med alla sina hjälpmedel i alla fall skadeskjuter massor med djur varje år, och där bytesdjuren verkligen får lida. Moderaterna lyssnar tydligen till de som skriker mest och tror sig kunna plocka billiga politiska poäng. fortsätt, ni visar bara att ni är mer populistiska än empatiska
Skrivet 24 feb 2012 12:08 Johnny Åkerlund (Ej registrerad)
Viktor Eriksson MUF Härjedalen vill utrota vargen.
Det har inte gått upp för dig och dina vildjursmotståndare att det är till stor del mäniskans fel att vilda djur söker sig till befolkad trakt på grund av alltmer utbredd bebyggelse och rörelse av folk och fordon i de vilda djurens naturliga områden.Dom trängs helt sonika ut från sina egna marker.Deras föda spolieras också på så sätt och det naturliga blir att de söker sig till tamdjur som i en del fall lämnas utan tillsyn.Som du säger "vi som har en speciell relation till landsbygden och vild-marken".Vad för vildmark vill du och dina gelikar ha,en vildmark utan djur?Det finns ju fler "livsfarliga" djur i skogen lo djärv älgar kan vara aggresiva.Homo sap´iens inte att förglömma utrustad med gevär reduceras antalet sap´iens.Risken att dödas ökar likdant om du går förbi en hage med kor.En tokig ko är farligare än varg
Den speciella relationen är väl mer förknippad med fritt körande av skoter och fyrhjuling på fjäll och i skog.Eller?
Skrivet 25 feb 2012 19:35 Victor Ericsson, MUF Härjedalen (Ej registrerad)
Precis när jag skickade in insändaren såg jag min felformulerade mening. I samma sekund insåg jag också att alla vargkramare skulle få öppet mål och direkt börja idiotförklara mig. GIVETVIS ska det inte stå "Årligen dödas.." utan "under åren.."
Men nu har ni fått idiotförklara mig, bett mig flytta till en stad, trots att jag bor både i Härjedalen och i en stad med nästan 50.000 invånare.
Och till @Glesbygdsbo vill jag säga att MUF Härjedalen verkar politiskt för både sänkt bensinskatt och fler alternativa hälsocentraler på landsbygden. Så var det med det.
Tack för mig, och varsågod!
Skrivet 4 mar 2012 04:37 Jonny (Ej registrerad)
Detta var ju så dåligt skrivit så jag vet inte ens om man orkar kommentera allt, är det självklart att man jagar för att man bor i glesbygden? jag bor själv i ett av dom vargtätaste områdena och har aldrig haft problem med vargen, däremot så ställer jägarna och klövdjur till med stora problem, det finns en uppfinning som heter koppel till hund!
Poppa lite finnar och fakta så slipper du bli utskrattad!